Waarom krijgen sommige producten de naam van het merk?

Ik bedoel hiermee bijv. een Stanleymes, eigenlijk is dit een board mes of leder mes, maar iedereen noemt dit een stanleymes.
Of een Bahco ipv een verstelbare moersleutel.

Waneer krijgt een product de naam van de makers mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik denk omdat zij de uitvinders zijn van het product. Op verpakkingen staat dan groter de bedrijfsnaam dan het product naam. Ik ken dit fenomeen ook met alabastine terwijl ze dan vulmiddel bedoelen.

Als je het voormekaar krijgt om inderdaad jouw bedrijfsnaam aan een artikel te verbinden denk ik ook dat je binnen bent qua winst. Elke keer als het artikel genoemd word dan komt jouw bedrijfsnaam er in voor. Hoe vaker het genoemd word hoe eerder ze jouw product kopen.

In Nederland valt het volgens mij nog wel mee, in de VS schijnt het nog erger te zijn. hieronder een klein lijstje

Kleenex = Tissue
Xeroxmachine = kopieerautomaat
Googleen = op internet zoeken (dat geld voor nederland trouwens ook)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als een bepaald merk van een product erg succesvol is gaan de mensen de merknaam gebruiken voor het product.
13 jaar geleden
Dit gebeurd vooral als er nieuwe producten in de markt worden gezet, waar geen eenduidige naam voor bestaat. Mensen gebruiken dan de merknaam om aan te geven wat ze bedoelen.

http://kennis-en-wetenschap.kwero.nl/talen/3710-wie-weet-de-taalkundige-term.html zegt hierover:

Merkhouders zijn over het algemeen niet blij als hun merknaam een soortnaam wordt; het woord kan dan ook voor slechtere (en goedkopere) producten gebruikt worden, wat afbreuk doet aan de reputatie van hun eigen product. Toch is het proces meestal moeilijk tegen te gaan; zeker als het gaat om woorden waar geen (goed) algemeen woord voor bestaat, zoals bij luxaflex en walkman.

Een gelegenheidsaanduiding is generigram, waarin het bijvoeglijk naamwoord generisch of generiek ('algemeen, merkloos') zit. Het tweede deel van de samenstelling is het achtervoegsel -gram ('iets wat geschreven, geregistreerd e.d. is op de door het grondwoord genoemde wijze'). In de praktijk wordt dit woord echter weinig gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft vast met commercie en klantenbinding te maken. Ik denk dat consumenten van het dagelijkse bordje Brinta zichzelf niet zo snel volkorentarwemeel laten voorschotelen.....