Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de zwaartekracht minder bij het hoogste punt waar de maan zorgt voor eb?

Toegevoegd na 12 minuten:
Maan trekt de zee aan? Wordt eb, laag waterstand? Ergens midden op zee bevindt zich de hoogste waterstand? Daar zal dan de zwaartekracht van aarde minder zijn? Zoiets misschien?

Toegevoegd na 2 uur:
Het saldo zal iets kleiner zijn? Betekent het dan dat ik op dat hoogste punt iets lichter van gewicht ben en zo ja hoe bereken je zo iets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
554
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, wat is dit voor enorm onduidelijke vraag. WAt bedoel je nou precies? Ik kan er geen touw aan vast maken en wie het wel kan krijgt van mij de hoofdprijs.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De aarde trekt aan ons, en de zon en de maan trekken ons een andere kant op. Hoewel dit effect van de zon en de maan heel klein is, is dat er wel degelijk. Bij water, dat makkelijk kan wegstromen, zien we dat effect door eb-en-vloed.

Ja, als het hoog water is, weeg je inderdaad een paar gram minder. Of een paar milligram, want het gaat naar ratio van de grootte van de aarde en de maan, maar ook naar hoe dicht bij ze staan. En de aarde staat nu eenmaal heel dicht bij, en de maan heel ver weg (en de zon nog veel verder), waardoor het effect minimaal is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

http://www.goeievraag.nl/antwoord/geven/86106

Hier kan je zien dat de maan de zee naar zich toetrekt en zo ontstaat er op bepaalde plaatsen in de wereld eb en vloed. Ik zou je het graag uitgebreider uitleggen, maar ik weet niet zoveel meer van de natuurkundelessen :P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aantrekkingskracht van de maan zal iets meer zijn. Het saldo (aarde - maan) zal iets kleiner zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding