zijn er gehandicapte, zowel lichamelijk als geestelijk, die extreem slim zijn?

zien zij andere dingen dan ons? of is een handicap altijd negatief?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Me dunkt dat de zeer zwaar lichamelijk gehandicapte Stephen Hawking wel heel erg slim, zo niet briljant is :-). Google hem maar eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, er zijn genoeg lichamelijke gehandicapten die echt heel slim zijn, maar een handicap is wel altijd negatief, ik heb nog nooit van een geestelijke slime gehandicapte gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
intelligentie is niet gebonden aan lichamelijke gesteldheid maar wat je er mee doet. Misschien dat zij meer doorzettingsvremogen ontwikkelen omdat ze toch (meestal) iets meer moeten doen dan n ander om zich te bewijzen.
Mensen met een geestelijke handicap kunnen op bepaalde punten wel slimmer zijn, google maar eens op "idiot savants ", en n bepaalde manier van logisch denken hebben, maar of je dat extreem slim mag noemen betrijfel ik
13 jaar geleden
Er zijn mensen die aan een hele typische vorm van autisme lijden die op één heel klein deelgebiedje héél veel informatie hebben verzameld. Dit noemen we dan een idiot savant. Deze mensen kunnen b.v. in een oogopslag van elke auto het merk en typenummer noemen. Dat kun je niet echt slim noemen en het is onder de autistische stoornissen een zeldzame.

Als je autisme als een handicap beschouwt: veel mensen met het syndroom van Asperger (een autistische stoornis) hebben op deelgebieden een heel hoog IQ en zijn dus 'heel slim'. Ze kunnen b.v. wel een academische studie volgen maar vallen sociaal nogal buiten de boot omdat ze niks snappen van hun medemens.

Als voorbeeld van een lichamelijk gehandicapte kan je natuurlijk de wetenschapper Stephen Hawking nemen, die al jarenlang aan z'n rolstoel gekluisterd is door de ernstige spierziekte ALS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, wat de geestelijk gehandicapten betreft, die zijn er en worden idiot savants genoemd. Bij de lichamelijk gehandicapten is meestal met hun hersenen niets mis. Denk maar aan Steven Hawking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een compensatieplus voor de -1, ik vind dit geen gek antwoord!
Handicap en intelligentie staan volledig los van elkaar. Er zijn zelfs geestelijk gehandicapten die superintelligent zijn.
Het is de bekrompenheid van de "normale" mens die er voor zorgt dat 'ie denkt beter te zijn dan de gehandicapte maar dat is grote onzin.
Net zoals vroeger gedacht werd dat zwarte mensen een mindere soort waren ten opzichte van de blanke mensen. Sterker nog, vele blanken denken dat vandaag nog steeds. Pure domheid. Mensen die zo denken zijn een stuk dommer dan die zwarten, lichamelijk gehandicapten en geestelijk gehandicapten. Mensen met zo'n bekrompen denkvermogen zijn zelfs een beetje zielig.