hoe werkte vroeger in de tijd voor dat er stroom bestond de fonteinen?

Je ziet vaak in oude films tussen het jaar 1600 en 1800 dat er bij die grote land huizen fonteinen stonden die een erg hoge straal uitspuiten is dit een film fout of bestond dit al echt en hoe dan zonder stroom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Vroeger bouwde men druk op in de waterleiding doordat het water opgeslagen was in een watertoren. Je ziet ze nu nog wel in Nederland maar de meeste zijn verbouwd tot woning of iets anders. In de top van de toren was een groot open bassin waarin het regenwater werd opgevangen. Door de hoogte stond er druk op de leidingen. Daardoor kon je dus ook een fontein laten werken. Ik denk echter dat als het een hele grote fontein was dat er dan een speciale toren voor gebouwd moest worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

met de normale natuurkundige wetten, zwaartekracht en wet van de communicerende vaten.

Toegevoegd na 2 minuten:
films willen inderdaad overdrijven. een film moet in 1 oogopslag rijkdom nabootsen en zal dat doen d.m.v. hoog spuitende fonteinen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
antwoordt van hier boven uitgelecht. in de buurt van een landhuis/kasteel is een berg of wat dan ook voor een hoog punt. waar een rivier stroomt of regenwater verzamelt wordt, met een lijding wordt dat richting het landhuis ge lijd waardoor het door het hoogte verschil de fontein uit spuit.

maar k denk ook niet dat ze die dingen 24/7 aan lieten staan. alleen met speciale gelegenheden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Robertus : geleidt->geleid
Ik ben in India geweest waar men in Udaipur een fontein heeft waar je kan zien dat er ergens een rad was waar een "slaaf" de hele dag aan stond te draaien. Zo werd het water door de fontein gepompt. Overigens was dat geen naar-boven-spuitende fontein, maar eentje in de vorm van een olifant waar gewoon water uit de slurf kwam; maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zegt wiki er van:
Voor de ontwikkeling van elektrische pompen was men bij de aanleg van een fontein aangewezen op natuurlijk verval, reservoirs op een hoger niveau, of andere krachtbronnen. De Romeinen plaatsten al kunstig gebeeldhouwde fonteinen aan de uiteinden van hun aquaducten