Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt het bereik van b.v. een jachtgeweer aangegeven?

Als men over een geweer zegt dat deze een bereik van 1000 meter heeft, is dat dan hemelsbreed? Of is het de afgelegde weg (kogelbaan) in meters, waarbij je hemelsbreed b.v. maar 900 meter ver komt.

Toegevoegd na 22 uur:
Voorbeeld: een kogel wordt afgeschoten onder een hoek van ca.30 graden. De kogel legt in totaal 1100 meter af, en raakt dan zijn doel, terwijl de afstand over land gemeten maar 900 meter bedraagt.

Verder is er nog het feit dat een kogel energie over moet hebben om het doel schade toe te brengen.
Met deze energie zou de kogel nog meer meters kunnen afleggen.
Worden deze meters ook bij het bereik gerekend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Tenzij je met een bochtje schiet, is een kogelbaan altijd hemelsbreed, dus 1000 meter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ik je vraag begrijp.

Als de kogel een streep zou tekenen, vanaf het geweer, tot aan waar hij tot stilstand komt, en je zou daarna die streep meten? Is dat wat je bedoeld met de afgelegde weg?

Dan zou je een kogel, bij wijze van, recht omhoog kunnen schieten. Als deze dan tot bijvoorbeeld 1000 meter komt, en dan de weg naar beneden nog, heeft 'ie 2000 meter afgelegd.

Aangezien niemand op deze manier zijn doel probeert te raken, neem ik aan dat het bereik altijd 'hemelsbreed' bedoeld wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een jachtgeweer schiet met hagel, en hagel draagt niet ver, daar zijn de korrels te klein voor. vroeger schoot men met loden korreltjes maar tegenwoordig mag dit niet meer vanwege loodvergiftiging in b.v. een haas,of houtduif. Men moet tegenwoordig bismuth gebruiken maar dit is veel lichter en draagt daardoor niet zo ver.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding