Waar blijft de kogel als je hem met een echt pistool de lucht in schiet? En is het gevaarlijk als hij neemrkomt?

Vroeg ik me gewoon af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha goeie vraag

Het beste antwoord

De Mythbusters hebben dit getest in aflevering 50. Hier zijn de resultaten.

http://kwc.org/mythbusters/2006/04/episode_50_bullets_fired_up_vo.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
goed antwoord, deze aflevering moest ik ook gelijk aan denken :)

Andere antwoorden (9)

Die kogel komt ooit weer terug naar beneden.
Als je recht (of bijna recht) naar boven schiet, bereikt de kogel op de weg terug door de zwaartekracht een flinke snelheid en wordt daarmee redelijk gevaarlijk. Dit kan zelfs dodelijk zijn: in landen waar het gebruikelijk is om met feesten geweren/mitrailleurs leeg te schieten in de lucht, vallen regelmatig doden door terugkerende kogels.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een kogel loodrecht omhoog zou schieten dan begint de kogel door wrijving en zwaartekracht al af te remmen zodra hij de loop verlaat, we gaan er even vanuit dat hij zich in een rechte lijn naar boven toe blijft bewegen tot deze krachten (wrijving en zwaartekracht) niet langer overwonnen kunnen worden. Vervolg zal zijn dat de kogel begint te vallen, dan is er echter nog zoiets als de terminale snelheid. De kogel begint te vallen, maar door zijn vorm en de luchtweerstand is er een bepaalde maximale snelheid die hij kan bereiken. Deze maximale snelheid zal zeker niet genoeg zijn om genoeg energie te leveren aan een slachtoffer dat eronder staat om hem te doden, hoewel het wel pijnlijk zou kunnen zijn. Schiet je daarentegen onder een hoek die niet nagenoeg gelijk is aan loodrecht dan zal de kogel iets op de grond raken met veel meer energie en dus potentieel nog dodelijk zijn.
Utrecht
13 jaar geleden
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/24670/Man_schiet_tijdens_trouwfeest_per_ongeluk_zoontje_dood.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat gebeurt vaker in landen waarin dat een ritueel is. Turkije bijvoorbeeld, daar was het laatst alweer raak. Echter dan schieten ze niet loodrecht omhoog.
De kogel vormt de baan van een parabool, waarvan de curve afhankelijk is van de hoek die het pistool maakt met de aarde.
De kogel valt altijd terug naar de aarde.
Of het gevaarlijk is? Ik wil een vallende kogel iig niet op mijn hoofd krijgen :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenzij je een vliegtuig, vogel of boomtak raakt, keert een kogel altijd terug op aarde. Slechts bij een afvuursnelheid van 11,2km/s (de ontsnappingssnelheid) keert een kogel niet meer terug op aarde. De ontsnappingssnelheid ligt ver boven de afvuursnelheid dus reken erop dat de kogel terugkomt en wel met een iets lagere snelheid dan waarmee die afgevuurd werd.
Het is dus levensgevaarlijk omdat te doen. Wel is de kans dat je iemand raakt niet zo groot, maar die wordt uiteraard groter naarmate het drukker is.
De kans dat je geraakt wordt is evengroot als de kans dat je geraakt wordt door één enkel regendrupje dat uit een wolk valt. Maar het is wel dodelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kogel gaat kilometers de lucht in; zeker bij de hogere loopsnelheden. De wind kan de kogel meenemen en hem kilometers verder op doen belanden. Het lijkt mij niet gezond om eronder te staan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
What goes up must come down. Lijkt me erg logisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kogel komt uiteindelijk weer terug door de zwaartekracht. Maar waar hij zal vallen is afhankelijk van hoe je schiet en hoe de weersomstandigheden zijn. Ook in de hogere gelegen luchtlagen.

Als je 1 kogel afvuurt is het voor jouw niet zo gevaarlijk. Want de kansberekening is heel klein. Maar als je dit doet tijdens Koninginnedag, dan is het voor iemand heel gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de luchtweerstand even buiten beschouwing laat, en je schiet recht omhoog, komt de kogel met dezelfde snelheid terug als waarmee hij de loop van je pistool verlaat.
Dus of je nu recht in je voet schiet, of dat je de kogel recht omhoog schiet en op je voet laat vallen, maakt niets uit. Beiden gaan even hard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kogel die je recht omhoog schiet, zal na een maximale hoogte te hebben bereikt, terugvallen naar de aarde. Door de luchtweerstand is zijn snelheid bij het terugvallen niet dodelijk.

De Mythbusters hebben dit in een heel amusante aflevering uitgezocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de mensen die zeggen dat de kogel niet dodelijk is, zullen dit artikel eens na moeten kijken. Het is een waar gebeurt verhaal waarbij een zoon dood geschoten is op de bruiloft. Jawel, door een vreugde schot, omhoog.

''Er zijn dus zeker verhalen van doden die zijn gevallen door een neerkomende kogel die eerder in de lucht was afgeschoten.

Het is je ook niet zo heel moeilijk voor te stellen.
De luchtweerstand van een vallend object is onder andere afhankelijk van zijn snelheid. Die snelheid wordt steeds groter, maar de luchtweerstand ook. Op een gegeven moment wordt de luchtweerstand even groot als de zwaartekracht en zal het vallende object zijn "terminal velocity" bereiken.

Deze terminal velocity wordt bepaald door de vorm en de samenstelling van het object, maar ook door andere minder voor de hand liggende oorzaken, zoals de spin (sommige kogels draaien rond), de luchtweerstand, en de temperatuur.''

En je beantwoord eigenlijk je eerste vraag al. ''Waar blijft de kogel'..'' ''en is hij gevaarlijk als hij neerkomt''

Het kan dus gevaarlijk zijn. Maar als je hem schuin omhoog schiet zal er niet zo snel iets aan de hand zijn.