Waarom is een regenboog altijd in een boog vorm.

Waarom is deze niet te zien in de vorm van een straal van boven naar beneden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Is een ingewikkeld verhaal, maar op onderstaande site wordt dit haarfijn uit de doeken gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Alleen bestaat die pagina niet meer. Hoe komen wij nu te weten hoe het daar geschreven werd?

Andere antwoorden (3)

Simpel: omdat de bron waardoor het effect optreed ook rond is: de zon.
Een regenboog is zelfs een volledige cirkel alleen zien wij dat vanaf aarde niet. Vanuit een vkliegtuig kun je dit wel waarnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, een plusje. Sorry. :-)
Al was de zon vierkant, dan nog is de regenboog rond. Het heeft te maken met de waterdruppels; niet met de zon.
Een regenboog is eigenlijk rond. Wij zien alleen de bovenste helft. Daarom is het een boog en geen rechte straal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de breking van het licht op de regendruppels ontstaat nu eenmaal een cirkel en op de grond zie je daar hooguit de helft van.