Vervaagt iedere nieuwe herinnering een oude herinnering?

Ieder moment van de dag maken wij dingen mee welke we automatisch onthouden. Het een wat langer dan het ander. Maar verdwijnt er voor iedere nieuwe herinnering een oude uit onze gedachten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

oude herinneringen blijven juist langer bewaard. Mensen met dementie kunnen het hier en nu niet meer herinneren maar nog haarfijn beschrijven hoe hun huis er 40 jaar geleden uitzag. Een nieuwe herinnering vervaagt de oude ducs niet maar bevindt zich (letterlijk) op een andere plaats in de hersenen en vormt het korte termijngeheugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet zo zeer door nieuwe herinneringen vervagen oude herinneringen, maar door de tijd. Hoe langer iets gelden is, hoe minder je er aan terug denkt. Hoe minder belangrijk iets is geweest, hoe sneller je het vergeet. Soms komen herinneringen ineens boven door bepaalde omstandigheden of nieuwe gebeurtenissen. Helemaal weg zijn ze dus niet, alleen sta je er niet meer bij stil. Dat wat in positieve of negatieve zin veel indruk heeft gemaakt blijft langer hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gebeurt niet één-op-één. Niet voor niets geldt 'use it, or lose it'.

Vaardigheden en herinneringen die je niet (meer) gebruikt verlies je langzaamaan. Dat is een continuproces.

Bij nieuwe vaardigheden en herinneringen maken je hersenen nieuwe receptoren aan (de verbindingen of schakels in je hersenen). Hoe vaker je die verbindingen gebruikt, hoe sterker ze worden (eigenlijk net als spieren).

Als je je herinneringen goed visualiseert (je visuale geheugen is namelijk beter dat het abstracte geheugen) en je blijft die herinnering regelmatig herhalen, dan onthoud je die makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat je mee maakt wordt opgeslagen in je geheugen. Niet alles daarvan onthoud je bewust. Alleen wat je op dat aan verwerken ben. Zo vervagen oude herinneringen dus omdat ze verwerkt hebt. En maak je elke dag weer nieuwe.