Als de evolutietheorie van Charles Darwin klopt, is er dan een kans dat in de loop der jaren er een mens is zonder haar?

Ja toch, we hebben nog steeds haar!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kweet niet wat ik nu precies denken moet. De ene zegt ja en de andere nee. xD
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is geen sprake van aantoonbare evolutie van de mens, dit zijn puur speculaties. Dus ik moet u helaas teleurstellen met het feit dat de wetenschap (tot nu toe) uw vraag niet kan beantwoorden. Tenzij je een godsbeeld wilt ontkennen, dan kunt u uw fantasie op hol laten slaan en als waarheid verkondigen. Verandering en aanpassing is geen bewijs dat er geen schepper zou zijn en dat alles van 1 atoom komt. Wat wij wel kunnen zien is dat iedere diersoort perfect is gemaakt en over een periode van eeuwen, DNA verliest (er komt niks bij)

Het beste antwoord

Toevallig was daar vorige week een interessante documentaire over op tv.
Daarin werd vermeld dat in de (verre!) toekomst het inderdaad zo zal zijn dat mensen geen haargroei meer zullen hebben.
Wij zullen dat niet meer meemaken.
Er werd gesproken over een tijdsbestek van ongeveer 500 a 1000 jaar.

Toegevoegd na 43 seconden:
Nu weet ik weer waar ik het gezien heb: Zomergasten met Maarten 't Hart. Een stukje uit een documentaire.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zo lang het haar een nuttige functie blijft vervullen, zal dat niet het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans dat er iemand zonder haar geboren wordt is niet zo klein.

Maar dat daaruit een evolutionaire ontwikkeling ontstaat, daarvoor zou kaalheid betere overlevingskansen moeten geven dan behaardheid, want dan zullen kale mensen vaker overleven en vanzelf de overhand krijgen.
13 jaar geleden
Wat genetisch gezien blijft is vaak een eigenschap die aantrekkelijk wordt gevonden in seksueel opzicht en zolang we niet massaal vallen op kale mensen zullen we zeker behaard blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk wel dat veel beharing die we nu (nog) hebben functioneel is: hoofdhaar ter bescherming (en vast ook wel als 'lokmiddel'), en haar in oksel en kruis is vooral bedoeld om geuren vast te houden (wat we als 'beschaafde' mens nu juist niet willen).
Verhoudingsgewijs zijn we al heel veel minder behaard dan vroeger, dus wie weet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Seksuele selectie stelt dat dit voorlopig onwaarschijnlijk is. Terwijl een hoop mensen tegenwoordig lichaamsbeharing wegdoen, gelden hoofd- en gezichtsbeharing nog altijd als lokmiddel. Mensen met een interessant kapsel voldoen vaker aan persoonlijke schoonheidsidealen voor wat betreft partnerkeuze, zeker in vrouwen.

Maar goed, de juiste genetische mutatie kan een mens al kaal maken, dus onwaarschijnlijk is het niet, de vraag is alleen hoe het zich zou verspreiden door de bevolking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. Het heeft vooreerst niet zoveel te maken met evolutie. Beharing of kaalheid geeft geen voordelen in het overleven. Genetische veranderingen komen zeker voor, maar hoe die zich verspreiden is natuurlijk wel een vraag. Het kan natuurlijk ook het gevolg zijn van eterne omstandigheden. We worden volgepropt met hormonen via ons voedsel en ons drinkwater, wellicht komt het daardoor. In mijn jonge jaren zag je nooit een kale man, nu kijk je op als je een volle haardos ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Seksuele selectie kan anders een behoorlijk sterke evolutionaire invloed uitoefenen, aangezien ook voortplanting noodzakelijk is om het hele proces op gang te houden. Zover ik weet is het een wezenlijk onderdeel van het totaalplaatje in de evolutie. Als je in staat bent langer in leven te blijven is dat leuk, maar een evolutionair voordeel wordt dit pas als je ook aantrekkelijk genoeg bent om in die extra tijd meer jongeren te produceren.
Er is altijd kans op een mens zonder haar. Toevallige mutaties komen altijd voor. Dit zijn foutjes die ontstaan bij het vermenigvuldigen van DNA. Sommige mutaties zorgen ervoor dat de individu onmiddellijk sterft waardoor er geen voortplantingsmogelijkheid is. Andere mutaties zijn heel handig en verhogen de kansen op voortplanting. Als het niet hebben van haar de kans op voortplanting verhogen, is het een kwestie van tijd voordat die mutatie door de hele genenpool verspreid is. Dit is de essentie van de evolutieleer en is een drijvend kracht achter het ontstaan van nieuwe soorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het wegvallen van de natuurlijke selectie zal veel 'overbodigs' wegvallen bij de mens. Zelfs de haargroei zal verminderen terwijl de mens hier toch vaak op beoordeeld wordt. Echter, ook in dit geval is de selectiedruk te weinig om dit 'onderdeel' te behouden, want pruiken, toepetjes e.d. voldoen in dit opzicht aan de behoefte.
We zijn hard op weg naar een mensheid met kunsthaar, kunstnier, kunsthart, met armen die nog net kunnen typen, met benen waarop we nog net kunnen staan (of ook al niet), met jampot-bril e.d.