Hoe maakt men elektrische motoren die aan meer dan 3000 toeren/min kunnen draaien (zonder mechanisch systeem zoals tandwielen)?

In principe is het toerental toch begrensd tot de 50 Hertz (dus 3.000 toeren per minuut) van de netspanning. Met tandwielen kan men uiteraard meer bekomen, maar hoe kan het ook op zuiver elektrische manier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

je kunt eerst de 50 hz omzetten in een hogere frequentie; ik weet dat daar elektronica voor bestaat (al is dat niet mijn specialiteit).

Toegevoegd na 4 minuten:
na even zoeken: zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Frequentieregelaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk ook niet dat dat kan; je zult met een overbrenging anders dan 1:1 moeten werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad zoals vorige schrijft wordt de frequentie door een frequentieomvormer verhoogd.
In mijn werk kom ik op die manier motoren tegen die tot 70-duizend omw/min draaien. Hele goede lagering is dan natuurlijk wel noodzakelijk en balans.