Is het mogelijk om een schip aan te drijven met behulp van een of meeerdere windturbines aan dek?

En gebeurt dit al? Zo ja, ook bij grotere schepen, of kleven daaraan te veel praktische bezwaren?

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps, 'meerdere' natuurlijk.

Toegevoegd na 20 minuten:
N.B. om mogelijke verwarring te voorkomen, ik bedoel dus dat er op het dek in plaats van bijvoorbeeld een zeil een turbine staat die elektriciteit opwekt waarmee de schroef wordt aangedreven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het gebruik van windenergie om een schip aan te drijven is natuurlijk niet echt nieuw. Zeilschepen maken al honderden jaren gebruik van deze techniek. Het nadeel van zeil is dat het minder hard gaat bij weinig wind en het gebruik van turbines zou een mogelijkheid kunnen zijn om de energie op te slaan en te gebruiken op momenten dat er minder wind is. De opgewekte energie zou een dieselmotor kunnen ondersteunen of het schip zou geheel op een electromotor kunnen werken. Een hybride systeem zou echter meer voor de hand liggen denk ik. Bij ene ontwerp met een grote windturbines is het probleem dat de schepen erg gaan overhellen door de windkracht. Dat is onwenselijk en bij storm zelfs levensgevaarlijk. Ik denk dat dit de belangrijkste reden is waarom er geen schepen zijn met conventionele turbines die we wel aan land hebben. Al in 1924 is gexeperimineerd met rotorsystemen(Flettner) om op een andere manier gebruik te maken van windenergie. In feite zijn dit ook een soort turbines, in de vorm van gote buizen die draaien. De Flettner schepen zijn in de jaren 20 gebouwd en deze schepen konden stormen weerstaan. Wärtsilä heeft een concept ontwikkeld voor Viking Line (Finland) om het Flettner principe te gebruiken in een cruiseschip en volgens bijgaand artikel zou Viking Line dit jaar een beslissing nemen over ene mogelijke bestelling. Jacues Cousteau heeft dit systeem al laten toepassen op zijn schip Alcyone. In de toekomst zal er steeds meer nagedacht worden over duurzaam varen en hierbij zal zowel wind- als zonnenergie waarschijnlijk ook een rol gaan spelen. Bijgaand een artikel uit 2008 over dit onderwerp.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flettner_ship
http://www.olino.org/articles/2008/12/24/d...
http://www.youtube.com/watch?v=GYaIb6mtIWk

Deze stamt uit 1935. Er is echt een werkend model geweest.

Ik herinner me een ontwerp van kort na de oliecrisis van 1973 Het betrof een olietanker die werd aangedreven door twee grote verticale windturbines (ze leken wat op vliegtuigvleugels). Ik kan er niets meer over vinden en neem dus aan dat het project een zachte dood is gestorven op de tekentafel. Het probleem is denk ik dat eventuele investeerders de bedrijfszekerheid van bestaande systemen prefereren boven een onzekere winst. Ook van latere systemen met vliegers op grote hoogten als hulpkrachtbron heb ik nooit meer iets gehoord.

Het is zo de energie (De wind) die je erinstopt is groter dan de energie die er van afkomt. hoe komt dat door de omzetting van wind naar elektriciteit treed verlies. Een windturbine heeft weerstand en als je deze wil weerstaan op een schip en je wil vooruit , dus tegen de wind in, dan moet je meer energie hebben dan de energie die je ontvangt. Denk maar aan fietsen zonder wind tegen en met wind tegen. Maar ook als je fietst en je zet de dynamo aan dan voel je dat je zwaarder moet trappen dan zonder en dat voor 2 kleine lampjes. De strijd tegen deze energie verlies is wel begonnen en dat komt omdat er nu led lampjes worden gebruikt en deze hebben minder energie nodig dan de oude gloeidraad lampjes en dat komt weer omdat er energie verloren gaat bij het laten gloeien van een gloeispiraal en daar gaat weer veel warmte verloren. Het zal pas gaan lukken als we meer energie kunnen opwekken dan dat we er in stoppen. Dus voorlopig zullen zeilboten alleen de wind kunnen gebruiken om vooruit te komen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100