Welke invloed heeft de draaiing van de aarde op het vliegverkeer?

Wanneer een vliegtuig tegen de draaiing ingaat of met de draaiing meevliegt,zou dat verschil moeten maken lijkt me.
Graag een begrijpelijk antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Nee, dat maakt helemaal niets uit. Natuurlijk draait de aarde om z'n as. En wel met een snelheid van ~1700km/uur (althans aan de evenaar).
Maar alles aan de oppervlakte heeft diezelfde snelheid, zelfs -gemiddeld genomen- de luchtlaag erboven.
Dus ook al zet je de neus van het vliegtuig tegen de richting van de draaisnelheid in, je wint er niets bij.

Iets anders is het, om gebruik te maken van bepaalde luchtstromen, bv. de straalstroom boven het poolgebied. Daar kan het wel degelijk uitmaken of je tegen de straalstroomrichting invliegt, dan wel erin meevliegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat klopt.

Een vliegtuig zal in sommige gevallen dus ook niet recht naar een bestemming vliegen maar gevoelmatig met een bocht. Want je bestemming ligt feitelijk ergens anders als bij vertrek.
Echter overschat dit niet, je gaat niet enorm een andere route vliegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nauwelijks. De lucht in de dampkring draait met de aarde mee. Als dat niet zo zou zijn, zou de lucht met een snelheid van zo'n kleine 2000 km/u langs ons heen razen.

Wat je wel heb is het coreaolis effect: Het afdraaien van de luchtstromingen in de bovenste luchtlagen door de draaiing van de aarde. Hierdoor kunnen vliegtuigen gebruik maken van wervelingen van de straalstroom.