Een heleboel mensen, zouden (tijdelijk) heel blij zijn. Daar tegenover hebben ook insecten hun rol in de zg. "circle of life", wat weer zorgt voor de nodige complicaties. Gewoon de boel laten zoals die is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (8)

Maar één van de vele scenario's:
Onze grazige groene weiden zouden veranderen in één grote bruine vlakte, gevuld met koeienvlaaien. We zouden de stront- of drekvlieg dan pas echt gaan missen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zijn wij de volgende die uitsterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hele systeem in de natuur is in balans door de aanwezigheid van elk diertje of insect.
Helaas door alle activiteiten van de mens: wij roeien dieren uit, of zorgen dat er bepaalde plaatsen in de wereld dieren of insecten komen die daar helemaal niet horen, raakt alles uit balans.
zonder insecten zou alles volkomen uit balans raken. zij hebben een functie, een doel en zijn onmisbaar in de grote constructie waardoor zaken in evenwicht blijven en nuttig voor elkaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt een grote golf uitstervingen, ook bij planten die van insecten afhankelijk zijn voor hun voortplanting. Wat er allemaal wel en niet uitsterft is moeilijk te voorspellen, omdat dit afhankelijk kan zijn van een paar kleine details waar we momenteel geen weet van hebben. Hierna krijg je een relatief snelle golf van ontstaan van nieuwe soorten, terwijl de overgeblevenen alle vrijgekomen niches in beslag nemen.

Een 10, 15-tal miljoen jaar later is de wereld dan totaal veranderd, maar toch nog herkenbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik heel hard juichen !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....maar niet voor langer!
In de voedselketen voor zowel mensen als dieren spelen insecten een hele grote rol. Veel planten zijn afhankelijk van bevruchting door insecten. Veel dieren zijn weer afhankelijk van die planten en vruchten. Veel andere dieren zijn weer afhankelijk van die planten- en vruchtenetende dieren.
Binnen zeer korte tijd zullen veel dieren zijn uitgestorven, en de mens zal door het plotselinge voedselgebrek alle mooie gedachten laten varen en gaan vechten om een hap eten.
Zoals al eerder vermeld: er zou een nieuwe balans in de natuur komen, maar hoe dat er uit zal zien is nog onbekend. En of de mens daar deel van zal uitmaken is ook onbekend...
itsme
13 jaar geleden
De insecten vormen een onmisbaar onderdeel van het wereld-eco-systeem. Het woord Gaya, dat wel gebruikt wordt om dit systeem aan te duiden, bestaat uit zoveel wederzijdse afhankelijkheden dat elke verstoring ervan een onnavolgbare, en vooral onvoorspelbare invloed heeft. Zelfs al zouden we de vraagstelling beperken tot alleen de bijen, dan is het bijna zeker dat dit eco-systeem volledig in elkaar stort met onvoorspelbare uitkomsten.
Maar er zou een massale sterfte optreden, met name bij de hogere diersoorten, zeg maar de gewervelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga hier eens het omgekeerde schrijven :Wanneer er geen spinnen meer zouden zijn zou de wereld binnen het jaar onder een laag van 70cm insecten liggen : dat is echt berekend (de dikte moet ik nog es checken)

Toegevoegd na 6 minuten:
Je zou dan nogal muggenbeten hebben !