Verschil volgens Wikipedia:

Een thriller (Engels: to thrill, in vervoering brengen) is een genre van fictie waarin er sprake is van een bijzondere spanning.

Horror (het Latijnse woord voor angst) is in de kunst en cultuur de benaming voor een genre van verhalen waarbij het de bedoeling is de lezer door het oproepen van (persoonlijke) angsten te amuseren.

Verschil volgens persoonlijke beleving:

Een thriller is voor mij spanning en een horrorfilm lekker griezelen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Nog een kleine, persoonlijke toevoeging....:

Een goede thriller is, al knabbelend aan zoutstaafjes, met de kniëen omhoog op de bank, met een kussen tussen je benen en je borst.

En een goede horror (althans, de klassiekers) is lekker languit op de bank liggen, met een bak popcorn voor je neus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een thriller is er op gericht een spanning bij de kijker te veroorzaken, terwijl het bij horror veel verder gaat en er op gericht is, om een bepaalde angst te weeg te brengen ( al vinden sommigen, meestal de meer ervaren kijkers, horror juist weer erg lachwekkend en humorvol).
13 jaar geleden
Horror is grof en met bloed en hard.
Een thriller is meer psychologisch en zwaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is allebei spannend, maar bij een horror ligt de nadruk meer op het geweld (expliciet geweld).
Ook zijn thrillers meestal realistischer dan horror. (geen bovennatuurlijke elementen)
In thrillers wordt de spanning vooral gecreëerd door de intriges, in horror is er vaak één bepaalde dreiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een thriller weten ze vaak goed een climax van spanning op te bouwen, zo spannend dat je de zenuwen ervan krijgt!
In horror wordt er veel geshockeerd. De emotie angst en walging horen typisch bij horror.