Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heten nu de titels van vroeger?

Hallo,

Als ik af studeren op het HBO, zou ik 'Bachelor' zijn. Maar de universiteit heeft ook een 'Bachelor' titel, en daarna ee 'Master'. Vroeger had je titels zoals ingenieur, meester, doctorandus, doctor etc. etc.

Met welke titels zijn de titels bachelor en master van nu vergelijkbaar met die van vroeger?

En weet iemand ook het verschil tussen Pabo en iPabo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In het HBO waren er maar twee opleidingen die een titel-oude-stijl opleverden: de HTS en HAS (Technische en Agrarische Hogeschool). De titel was ingenieur afgekort tot ing en is op Bachelos niveau. Afstuderen aan een andere Hogeschool (HBO) leverde geen titel op.

Afstuderen aan een universiteit leverde een Master gelijkwaardige titel op: Ingenieur (ir) op de Technische Universiteiten (Delft, Eindhoven, Enschede) en de Landbouwuniversiteit Wageningen, meester (mr) als je rechten had gestudeerd en doctorandus (drs) voor alle andere studies aan een van de andere (algemene) Universiteiten.
Nu geven universiteiten ook na drie jaar studie Bachelor diploma's uit.
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik kan nog steeds ing. Worden op het HBO. Ipabo is christelijk, tik maar in op google.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een HTS er (uiteindelijk ook een HBO opleiding) heette vroeger een ing. Dus geen ir , want dat was voorbehouden aan een universitair geschoolde.
Een HBO er heette vroeger gewoon een HBO er. Dat bachelor en master gedoe is uit Amerika overgewaaid.

Op de universiteit is het nog steeds doctorandus en na het proefschrift doctor.

IPabo is een intercoffessionele school. Dus een school met aandacht voor de religieuze achtergrond van de leerlingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding