Wat gebeurt er met een zoetwaterplek in een de oceaan?

Blijft dat zoet? Of mengt dat op een gegeven moment met het zoute water van de oceaan?

Toegevoegd na 1 minuut:
In een oceaan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Er bestaan geen plaatsen waar de oceaan zoet is. Er bestaan wel plaatsen waar zoet water uit rivieren in zout water van de zee terecht komt, en daar treedt vanzelf menging op. Op de plaatsen waar het zoete rivierwater bij het zoute zeewater komt, spreek je van een brak water milieu. In die overgangszone wordt het zoete met het zoute water gemengd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zoutere en minder zoute plaatsen in de oceanen en echte zeeën.
Zoetwaterplekken zijn er niet , behalve riviermonden die van zoet ,naar zilt ,naar zout overgaan....maar vergeleken met de massa van de oceanen is dat verwaarloosbaar
De Middellandse Zee is heel zout ,dat zult U wel al eens geproefd hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij groenland is de zee minder zout door het smeltwater van de gletsjers .Maar de hoeveelheid smeltwater is zo weinig in verhouding tot de hoeveelheid zeewater dat het toch zout blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt zoete zeeën en zouten zeeën.
Zoute zeeën zijn oceanen, zeeën zoals de Noordzee en sommige rivieren zijn ook zout.
Zoete zeeën zijn vaak binnenmeertjes. Soms vind je een zoetwaterzee, die als een soort grote waterballon in een verder zoute zee ligt. Dat komt, omdat dan grote rivieren uitmonden in de zoute zee of oceaan. Als zo'n rivier heel grote hoeveelheden zoet water met een grote snelheid uitpompt in de oceaan, vormt zich een grote zoetwaterplek in die oceaan. Bekend is de zoetwaterzee in de Atlantantische Oceaan bij Brazilië. Daar mondt de Amazone uit.
De Amazonemond is wel 320 km breed en loost per seconde 10 miljard liter zoet water!