Is de 'Duitse inktvis' gemanipuleerd?

Zie dit artikel met het verhaal over die inktvist... En ja, vanavond klopte het alweer...

http://frontpage.fok.nl/nieuws/392516/1/1/50/duitse-inktvis-voorspelt-wk-uitslagen.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het gemanipuleerd is, wie heeft het dan wel zo goed voorspelt?

Het beste antwoord

Het is redelijk simpel. Om 7 wedstrijden goed te kunnen voorspellen in een blinde trekking waarbij je 50% kans hebt op het goede antwoord heb je een kans van 0,5x0,5x0,5x0,5x0,5x0,5x0,5 is 1 op de 128. Dat is meer kans dan op het winnen van de staatsloterij, maar toch.

De trekking door Paul was echter alles behalve blind. Een octopus kan net zo goed zien als mensen, is voor een weekdier intelligent te noemen (kan bijv. oppassers herkennen) en heeft ook een eigen voorkeur. Is het niet voor de vlag, dan wel voor het hapje dat erin of eronder ligt.

Daarnaast is de kans op winst ook niet 50%. Want het voetbal hangt af van het team en als Duitsland toevallig een goed team is én Paul de duitse vlag aantrekkelijk vind, dan kan je al niet meer spreken over een eerlijke trekking. Althans, niet voor statistici.

Bij Biologie toonde ik altijd het filmpje van het slimme paard Hans dat kon rekenen. Het had alle sommen goed. De begeleider speelde niet vals. Althans niet in zijn ogen. Uit onderzoek bleek dat de begeleider het goede antwoord onbewust toch doorgaf.

Dieren en het verklaren van gedrag. Dat is een aparte wetenschap. Binnen de ethologie (zo heet die wetenschap) is één belangrijke regel: projecteer nooit menselijk gedrag op diergedrag. Dan ga je wetenschappelijk flink nat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het is een octopus, en het kan natuurlijk prima dat ze een bepaalde lokstof op de vlag zetten.

Ik denk niet echt dat er iemand is die daar heilig in gelooft of vergis ik me?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik Heb het hele verhaal op mijn hyves staan.
Waarom zou hij gemanipuleerd zijn, en waarom.
Inktvissen zijn gewoon heel nieuwschierig, en heel slim, dat is zeker. Ga maar eens googelen, dan kom je daar achter.
Hij gaat gewoon naar het meest leuke vlaggetje op het potje en gaat deze onderzoeken.
Ik denk dat het eerder op toeval berust, je moet er maar in geloven net als andere voorspellingen.
Toch grappig dat het wel steeds goed is.
In 2008 had hij trouwens maar 70 % goed voorspeld, ook best goed als je een kans van 50 /50 hebt om het goed te voorspellen.

P.s geen idee hoe ze dit doen trouwens met gelijk spel... moet hij dan om beide vlaggetjes gaan zitten of ze juist links laten leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelijk spel kan hij niet voorspellen heb ik gelezen/gehoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een goeie AMG!
Als die al gemanipuleerd zou zijn, dan zou hij vast en zeker Duitsland als winnaar voorspeld hebben. Het hele land was "in rep en roer" na uitkomst van de voorspelling.
Gelukkig voor de gemoedsrust voorspelde het Orakel van Chemnitz (Stekelvarken) ook winst voor Spanje, maar aangezien het Orakel een 100% fout score had, had Duitsland weer hoop.

http://www.radiochemnitz.de/index.php?id=1731&tx_ttnews[tt_news]=103921&cHash=b969918d7e531b9b9911d9cd2db4ac78

Samengevat: Dieren volgen hun natuur. Als de mossel in het Spaanse bakje er net iets smakelijker uitziet in de ogen van de octopus, dan pakt hij die mossel. Ik neem niet aan dat dat op enige manier gemanipuleerd is.

Toegevoegd na 10 uur:
Vergeet al het bovenstaande: Het beest heeft er verstand van, wat hij zegt klopt... :)

http://www.telegraaf.nl/telesport/wk2010/7133866/__Octopus_voorspelt__Oranje_kampioen__.html?sn=telesport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de Duitsers waren lang niet zeker van hun zaak toen ze de halve finale moesten spelen dus ik dacht dat er best een voetbalkenner achter zou kunnen zitten die inderdaad met de mosselen sjoemelt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je link werkt niet... Kan je hem nog eens plaatsen? (eventueel via een tinyurl)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De link werkt niet omdat de Telegraaf donderdagmorgen al het bericht geplaatst had dat de Oktopus voorspeld had dat Nederland de finale zou winnen. Helaas heeft de Telegraaf dat fout gegokt. Het beestje deed zijn voorspelling pas op vrijdagmorgen en hij koos niet voor Nederland, maar voor Duitsland. De Telegraaf zat er wel vaker naast, Enkele weken geleden plaatsten ze een stuk dat een Engelse professor met een wiskundig model had berekend dat Nederland Wereldkampioen zou worden. Dat artikel wilde ik graag in het engels doorsturen naar een australische penvriend, dus ik heb op engelstalige sites gezocht naar de wiskundige voorspelling van de professor.
Daar bleek Nederland er echter al in de kwartfinale uit te vliegen.
Toen ik daar een ingezonden commentaar op plaatste op de website van de Telegraaf, was dat commentaar binnen een half uur verwijderd :)
In ieder doosje dat de inktvis kan kiezen, zit een andere zeevrucht (In de Nederlandse kist een Zeeuwse Mossel, in de Spaanse een Paella). Die inktvis pakt gewoon wat hij het lekkerste vindt. Het is dus gewoon toeval, hij doet niks op gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
andere theorie.
deze inktvis is getraind om de Duitse vlag te herkennen zeggen ze namelijk de kleuren zwart rood geel. tijdens afgelopen ek haalde duitsland de finale dus elke keer de zwart geel rode vlag kiezen deed hij en dat klopte ook.

toen Duitsland tegen Spanje speelde waren er 2 vlaggen met de kleuren geel en rood waardoor het beest toevallig bij de Spaanse vlag terecht komt.
voor de komende finale tegen Nederland zag het beest een geel rode vlag en een rood wit blauwe, nu is het beest zo getraind dat het de geel rode vlag kiest en dus voorspeld dat Spanje wint.

p.s. hij had de ek finale van 2008 fout, hij voorspelde dat Duitsland zou winnen maar dit werd spanje.