Waarom is de wind vaak grillig gaat dat niet veel geleidelijker?

Het ene moment lijkt het windstil en dan en ineens heb je weer een windvlaag.Je zou toch een veel constanter stroming verwachten? Hoe werkt dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wind wordt beinvloed door het landschap (bomen, huizen, heuvels) en lokale temperatuur verschillen. Hierdoor kan de lucht niet in een rechte lijn 'vloeien' maar vloeit onregelmatig. Opstuwing van lucht en verdunning van luch zorgen voor lokale gradienten in luchtdruk en windsnelheden.

[quoe="http://www.kennislink.nl/publicaties/weerkunde-meteorologie-voor-iedereen-luchtdruk-en-wind"]
Wervels met verschillende afmetingen geven de wind een grillige karakter. De grootte van deze wervels varieert van enkele millimeters tot tientallen of zelfs honderden meters. De snelheid waarmee de wervels bewegen en ronddraaien, varieert sterk. Voor het belangrijkste gedeelte worden die wervels veroorzaakt door de luchtstroming in samenhang met de ruwheid van het terrein. Hoe ruwer het terrein, des te groter en grilliger de wervels die ontstaan. Verder kan de turbulentie van de wind nog in de hand worden gewerkt door plaatselijk sterk wisselende temperaturen. Hoe sterker de temperatuurverschillen over korte afstand zijn, hoe grilliger de wind.
[/quote]