Ik heb een huis gekocht wat 3 jaar leeg heeft gestaan, grote kans dus op legionella in de leidingen. Wat kan ik hieraan doen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (5)

Als je daar bang voor bent, laat dan een specialist je leidingen desinfecteren, zoals deze:
13 jaar geleden
alle kranen openzetten en een hele tijd laten lopen

je kunt ook je waterleidingmij vragen of ze je water komen testen
als je uitlegt dat het water 3 jaar heeft stilgestaan komen ze dat wel doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het waterleidingbedrijf: alle leidingen 2 minuten door laten lopen, warm en koud. Zorg dat het water niet vernevelt, want van de nevel kun je extra makkelijk ziek worden.

Er zijn veel verkopers van waterzuiveraars e.d. die teren op de angst voor legionella, maar laat je niet gek maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorspoelen met de kranen een voor een open zetten ,dan de ruimte uitlopen en pas na 15 minuten weer betreden ,zo ruimte voor ruimte afwerken je kunt het beste de hoofdkraan sluiten vervolgens de kranen openzetten dan de hoofdkraan openen en bij het sluiten omgekeerd te werk gaan dus eerst de hoofdkraan dicht dan 15 minuten wachten zodat alle waternevel weg is en dan de kranen sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zit er een aftapkraan achter de hoofdkraan.
Daar kun je een slangetje op aansluiten, je laat eerst alle kralen lopen , warm en koud, zoals andere antwoorden aangeven .
DAARNA, laat je na de hoofdkraan dichtgedraaid te hebben en het water met alle kranen open aftappen via
het aftapkraantje.
Je pakt dan een trechter en vult dan via een hooggehouden trechter een flink aantal liters 10X verdund gewoon chloorbleek in de leidingen tot dat niet verder wil.
Dan draai je de aftapkraan dicht en sluit je de kranen in je huis.
Dan zet je met de hoofdkraan de waterdruk weer op je leidingen. Vervolgens draai je de bovenste kraan een klein beetje open tot er een beetje water uit komt, en dat doe je met alle kranen van boven naar beneden in ongeveer een half uur tijd.
Zo is je hele waterleidingsysteem voorzien van sterk verdund chloorwater wat evenzo goed sterk genoeg is op alle pathogenen EN virussen de nek om te draaien, ook de binnenkant van de kraanhuizen worden zo ontsmet.
Na dik een half uur draai je dan van beneden naar boven de kranen open tot het water wat er uit komt niet meer naar chloor ruikt.
Zorgvuldig uitgevoerd pak je ook de miniboilers in sommige CV apparaten mee en is je systeem goed ontsmet.
Voor de zekerheid om alle chloor uit het systeem te verwijderen de kranen stuk voor stuk een aantal minuten laten lopen.
Daarna hoef je voor legionella absoluut niet bang meer te zijn. Ik heb uitgebreide ervaring met watercontrole en dit werkt goed, is goedkoop en betrouwbaar.
Tevens hoef je dan niet op de mensen van de waterleiding te wachten en kun je direct daarna zonder angst van je wateraansluiting genieten