Iis straling van telefoons, Bluetooth e.d. schadelijk voor gezondheid en waarom?

We produceren met de hele maatschappij steeds meer straling. Draadloos wordt steeds meer toegepast. Is er een limiet aan?

een jaar geleden
1.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Enig idee hoeveel (natuurlijke) straling er dagelijks door je heen gaat?
Je kunt jezelf proberen op te sluiten in een loden kamer maar of dat zo gezond is?

Antwoorden (4)

Vooralsnog komt vanuit wetenschappelijk onderzoek naar voren dat er geen bewijs is om aan te nemen dat elektromagnetische golven (dat is de straling waar je het over hebt) schadelijk zijn voor de gezondheid.
een jaar geleden
Tot op heden zijn er geen schadelijke gezondheidseffecten door het gebruik van een mobiele telefoon aangetoond. De gevolgen op zeer lange termijn van blootstelling aan elektromagnetische straling van moderne apparaten zijn nog relatief onbekend.
fremar
een jaar geleden
Schijnbaar zijn er normen waar de fabrikanten zich aan moeten houden. Wettelijk bepaald in een of andere Europees wetgeving. Dat wanneer wij mensen apparaten gebruiken die straling afgeven het op zo'n manier gebruikt word dat de mate van sterkte wat straling betreft op een zodanig niveau blijft wat niet schadelijk is. Mits wij ons aan de voorgeschreven voorschriften houden tenminste. Staat ook duidelijk in je gebruikersvoorwaarden van bijv je mobiel tablet, laptop smart tv. Dat je bij bijv. je smart TV minimaal 20 cm af moet blijven zitten. We hebben ook op school vroeger een test gedaan met tuinkers. Groeit zoals men weet goed op de vensterbank in de klas. In een kamer op school waar de server, alle modems ed. stonden van onze schoolcomputers ed. groeide diezelfde tuinkers ook. Alleen niet rechtomhoog. De groei werd blijkbaar door straling verstoord en de tuinkers groeide schors en scheef helemaal gekronkeld door elkaar. Stralingen zijn er volgens mij in vele sterktes en andere kanalen ofzo maar naar mijn mening niet allemaal gezond. Neem maar als voorbeeld gewoon al een foto laten maken in 't ziekenhuis. Teveel straling daarvan is ook niet gezond. Meer weet ik er ook niet van. Dus teveel is altijd slecht voor de gezondheid. Maar blijkbaar moeten we mensen er tegen gaan kunnen in de toekomst ofzo, dat de sterke mensen er tegen kunnen ofiets. Dit is mijn mening/antwoord.
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Tuinkers experiment is leuk maar niet erg wetenschappelijk. :/
Zijn zoveel (ander) factoren die dan meespelen behalve straling.
Dat weten we niet precies.

Er is nog heel wat wetenschappelijk onderzoekswerk te doen voordat we de werkelijke effecten op de lange termijn weten.

Onze overheid geeft aan “Voor zover bekend zijn elektromagnetische velden niet gevaarlijk voor de gezondheid van mensen. Wetenschappelijke organisaties doen nog onderzoek naar de effecten op de lange termijn.”.

In 2011 heeft de Wereld Gezondheidsorganisatie aangegeven dat straling van mobiele telefoons “mogelijk kankerverwekkend is”.

Time Magazine stelt: “Experts zijn het er over eens dat meer onderzoek en meer tijd nodig is om de gezondheidseffecten van lange-termijn gebruik van mobiele telefoons volledig te begrijpen”.
een jaar geleden
renslebon
een jaar geleden
Bedankt voor je reactie, Cryofiel. De WHO zegt niet hetzelfde over koffie en talkpoeder als over de straling van mobiele telefoons. * De IARC (onderdeel van de WHO), stelt dat talkpoeder MET ASBEST mogelijk kankerverwekkend is
* De WHO heeft in 2016 koffie van de lijst geschrapt van mogelijk kankerverwekkende middelen Bang zijn voor koffie en talkpoeder of straling van mobiele telefoons is niet nodig.
Maar enige voorzichtigheid bij mobiele telefoons is wellicht verstandig, omdat er nog niet genoeg over bekend is. Quotes van cancer.org:
"IARC classifies talc that contains asbestos as “carcinogenic to humans.” "After a 2016 review, the World Health Organization's International Agency for Research on Cancer (IARC) concluded that it can no longer classify coffee as a “possible carcinogen.” In fact, coffee may have protective powers against liver and endometrial cancer (see the full NCA news release)."
renslebon
een jaar geleden
Experts stellen dat er meer onderzoek nodig is naar gezondheidseffecten op de lange termijn. Ook onze overheid geeft dat aan op haar website. Zie de tekst in het antwoord. Zolang die onderzoeken niet hebben plaatsgevonden, kunnen we geen conclusies trekken over of er wel of geen risico is. We weten het simpelweg nog niet.
renslebon
een jaar geleden
Dat iets meer onderzoek nodig heeft, betekent dat iets meer onderzoek nodig heeft, niets meer en niets minder. In de jaren '30, '40 en '50 had men nog niet genoeg onderzoek gedaan naar roken. Men dacht dat het allemaal wel mee zou vallen en op reclame-posters bevolen zelfs dokters het gebruik van sigaretten aan. In de jaren '60 werd door wetenschappelijk onderzoek vastgesteld dat roken een enorm risico op longkanker en bronchitis met zich meebracht. Was de kans voor dat moment heel minimaal? Zeker niet.