Hoe is de kerstboomverlichting geschakeld?

Als een lampje defect is, blijven alle andere lampjes branden, dat kan alleen als de lampjes parallel zijn geschakeld.
Echter, als ik dit defecte lampje verwijder, gaan alle lampjes uit.
dat zou niet mogen bij een parallelschakeling. Wel bij een serieschakeling

5 jaar geleden
in: Techniek
2.8K
TurfGraver
5 jaar geleden
Zal in serie zijn dan maar met speciaal lampjes (shunt).
marjolein55
5 jaar geleden
Informeren bij de gene waar u het gekocht heeft ,misschien weten hun er een antwoord op.

Antwoorden (2)

Dat kan in dit geval alleen wanneer de parallelweerstand in het lampje verwerkt zit.

Stel je voor:
1) een lampje
2) een weerstand parallel aan het lampje zodat de stroom tóch door kan, al is het lampje stuk
3) Dat geheel in één omhulsel waardoor het slechts als een simpel lampje lijkt.

Wanneer je dan dat lampje-met-omhulsel verwijderd, dan neem je ook de parallelweerstand uit het circuit en gaan ook de andere lampjes uit.
Tegenwoordig hebben veel kerstboomlampjes LED-lampjes. Waarschijnlijk heb jij nog een verlichting met gloeidraadjes.

Veel kerstboomlampjes met een gloeidraad hebben een shunt-weerstand in elk lampje. Deze shunt-weerstand is in feite een kortsluitingsweerstand. De shunt staat paralel geschakeld aan de gloeidraad. De weerstand is geïsoleerd met een klein isolatielaagje. Over elk lampje en dus ook over elke shunt staat een kleine spanning. (230 V gedeeld door het aantal in serie geschakelde lampjes).

Op het moment dat de gloeidraad doorbrand, wordt de stroomkring verbroken. Nu komt de volledige netspanning (230 V) op de isolatielaag van de shunt te staan. De isolatielaag brand door en de stroom gaat nu via de shunt lopen. De stroomkring is nu weer hersteld. Hierdoor gaan de overige lampje weer aan, behalve het kapotte lampje. Wanneer je het kapotte lampje verwijderd, wordt ook de shunt verwijderd en wordt de kring onderbroken. Alle lampjes gaan nu uit.