Als je (licht.niet dodelijk) radioactief besmet bent,kan je dan storingen veroorzaken in electronica?

stel dat je maar licht radioactief besmet bent en bv niet dodelijk, is het dan mogelijk dat je ongewild storingen en malfuncties veroorzaakt dientengevolge in electronica zoals het laten hangen of malfunctie van computers en/of telefoons, organizers of digitale horloges ? met mogelijk permanente schade aan electronica ? (chips/cpu/ram/etc)

een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Bij de tijd dat electronica "last" heeft van straling overleef de mens dat al niet.
https://www.engineersonline.nl/nieuws/id17845-kan-elektronica-tegen-radioactieve-straling.html
Ritsuka
een jaar geleden
Denk je radioactief te zijn?

Het beste antwoord

"electronica" is een breed begrip. Sommige heel gevoelige electronica kan beïnvloed worden door lichte straling. Maar meestal is dat dan juist de bedoeling. Denk b.v. aan de Geigerteller.
Onbedoeld elektronica verstoren is alleen in theorie mogelijk. In de praktijk is er veel meer straling voor nodig dan een mens kan verdragen.