Waarom is het korter dag in Marseille dan in De Bilt?

Ik ga al weer zo'n 45 jaar mee hier op deze planeet, maar sommige zaken blijven mij verbazen;

Ik verblijf vlakbij Marseille en genoot net van de zonsondergang. Ik mijmerde dat het in Nederland vast en zeker al donker zou zijn. Gecheckt op internet bleek de zon enige minuten later onder te gaan in de Bilt. Ik dacht nog even dat dat lag aan de oostelijkere ligging van Marseille, dus, om er zeker van te zijn checkte ik de zonsopgang. Nu blijkt de zon dus ook nog eens enige minuten eerder op te gaan in de Bilt dan hier in het verre zuiden.

Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat het daglicht op deze zuidelijkere en oostelijkere graad, zo op de 24e maart 2022, van kortere duur is dan in het noordelijker en westelijker gelegen De Bilt?

Of maakt de website waarop ik checkte een foutje en moet ik misschien ergens anders zoeken?

Groetjes,

Ari

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.2K
erotisi
2 jaar geleden
Een dag in Marseille duurt dan ongeveer 5 minuten korter dan in de Bilt. Dat Marseille oostelijker is gelegen is niet de oorzaak daarvan. Dat geeft alleen aan dat daar de zon iets eerder onder gaat (6 min) en iets eerder opkomt (1 min). Interessanter is waar dat verschil van 5 minuten vandaan komt. Dat komt doordat het nu lente is en dan staat de zon loodrecht op de evenaar. Door de kromming van de aarde, waarbij de Bilt Noordelijker is gelegen en de draaiing van de aarde rond de zon.
erotisi
2 jaar geleden
Dat een plaats oostelijker is gelegen wil overigens niet altijd zeggen dat hier de zon ook eerder opkomt. Zie : https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/vraag/593572/verschil-tijd-zonsondergang-tussen-oost/

Antwoorden (2)

Het is altijd dat na 21 maart (en voor 21 september) noordelijker een langere dag heeft dan zuidelijker.
oostelijker of westelijker heeft alleen invloed op het begin van de dag, maar de daglengte hangt af van de noorderbreedte.
2 jaar geleden
Het is vandaag KORTER dag in Marseille dan in de Bilt omdat Marseille zuidelijker ligt dan de Bilt en de aarde en zon nu zodanig gepositioneerd staan dat de Noordelijke helft meer beschenen wordt. Dat komt omdat de as van de aarde niet loodrecht op de zon staat. In de zomer is dat effect (voor ons op het noordelijk halfrond) het grootst. Als je op de noordpool zit is het effect zelfs zo groot dat je altijd zonlicht hebt.

https://www.timeanddate.com/sun/canada/alert?month=4&year=2022

Waar je wellicht mee in de war bent is dat het in het zuiden (althans dichter bij de evenaar) warmer is omdat de zon daar loodrechter op schijnt.
2 jaar geleden
Bordensteker
2 jaar geleden
+
Dat de daglichtduur in De Bilt in de zomer groter is dan in Marseille is te zien op deze afbeelding https://www.timeanddate.com/worldclock/sunearth.html?iso=20220621T1000 die het daglichtbereik van de zon op de langste dag 21 juni weergeeft. De daglichtperiode is vandaag 25 maart in De Bilt ook al iets langer dan in Marseille.
Nu is het pas kort na het begin van de astronomische lente (https://www.volkskrant.nl/wetenschap/waarom-de-lente-ook-dit-jaar-op-20-maart-begint-en-dus-niet-op-21-maart~b39c80b4 ), en daardoor is het verschil in daglichtduur slechts 7 minuten, maar in de hoogzomer is dat verschil duidelijk groter, zoals de eerdergenoemde afbeelding hopelijk duidelijk maakt. En anders kunt u in https://www.timeanddate.com/sun/france/marseille?month=6&year=2022 (voor Marseille) en
https://www.timeanddate.com/sun/netherlands/utrecht?month=6&year=2022 (voor Utrecht) zien dat de langste dag 21 juni in Marseille bijna 15:24 duurt terwijl die in De Bilt met 16:45 ruim langer is.