Kan Nederland een atoombom maken?

Poetin zegt dat hij over voldoende middelen beschikt om de hele wereld te vernietigen. Nu weet ik niet of dit helemaal waar is, maar het zette me wel aan het denken. Hoe staat Nederland ervoor? Hebben wij überhaupt geschikte en voldoende middelen om een atoombom te maken?

2 jaar geleden
3.7K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Meerdere landen hebben voldoende nucleair wapentuig om de wereld meerdere keren te vernietigen. Het is alleen niet zo zinvol, dus hopelijk houden de heethoofden achter de knoppen hun kalmte.
Griffin
2 jaar geleden
Zoek voor de grap een op "mutually assured destruction nuclear weapons" voor een antwoord op je vraag of mogendheden in staat zijn om de hele wereld meervoudig naar het hiernamaals te bombarderen...

Antwoorden (2)

Nederland is ondertekenaar van het Non-proliferatieverdrag (NPV), officieel het Verdrag inzake de niet-verspreiding van kernwapens Dit is een verdrag dat het bezit van kernwapens beperkt. Het is gebaseerd op drie pijlers: non-proliferatie, ontwapening en het recht om kernenergie voor vreedzame toepassingen te gebruiken.
Nederland heeft wel veel kennis op het nucleaire gebied en met die kennis is waarschijnlijk wel een atoombom te fabriceren. Maar, gebonden door het verdrag, mag Nederland dat niet. Zouden we dat wel doen, dan zullen andere landen dat als een bedreiging zien en kunnen ook wij op de nodige sancties rekenen. Te beginnen met het weigeren ons nog uranium te leveren. Dus zonder de steun van (veel) andere landen zal het niet veel uithalen om hier een atoombom te ontwikkelen.
Nee, Nederland heeft kernwapens via de VS in het kader van een NAVO programma gekregen. Deze liggen opgeslagen in Volkel volgens oude informatie, maar hoogstwaarschijnlijk weten we niet precies waar, wat en hoeveel. Volgens oude info zijn het B61 bommen, welke vanuit een straaljager afgeschoten kunnen worden. Kracht is op zijn max 340KT wat het einde van een grote hoofdstad zoals Londen of Moskou zou beteken bij gebruik. Zijn meer geschikt als afschrik effect, maar zullen niet snel gebruikt worden. Bij een totale kernoorlog, zal de NAVO zijn onderzeeërs gebruiken en kun je planeet aarde wel vaarwel zeggen. Iedereen die toch overleeft bijvoorbeeld in Nieuw-Zeeland gaat door alle klimatologische effecten binnen een paar jaar toch een zekere dood tegemoet. Kernoorlog is mogelijk erger dan de impact van een grote asteroïde.