Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt soms niet goed nagedacht over veelgebruikte constructies?

Waarom wordt soms niet goed nagedacht over veelgebruikte constructies op openbare plekken? Zoals: een super smalle deur bij een parkeergarage, waardoor iedereen moet wachten op elkaar; een zeer korte vernieuwde kassaband, waardoor bij veel boodschappen dit bijna niet te doen is; zelfscankassa's waar een plank is slechts zo groot als een placemat; een bankfiliaal waar geen pinautomaat aanwezig is; een toilet zonder deuren van de gang richting het toilet zelf.

3 jaar geleden
SingingCoyote13
3 jaar geleden
man joh ik dacht dat ik de enige was die die stomme smalle kassbanden was opgevallen. bij sommige supermarkten is het boodschappeninpakplateau zo ontstellend klein en met oog op de wachtende rij, dat ik altijd bij zo een winkel de boodschappen direct weer in het karretje smijt en dan vanuit het karretje later in de boodschappentas doe. vaak ook ontbreekt dan idem de inpaktafel voor boodschappen zodat alles vanuit het karretje ingeladen moet worden. heb het ook nog over de grotere supermarkten dus niet die die ¨to go¨ zijn,.
crispy
3 jaar geleden
Ik geloof er niets van dat er niet goed over wordt nagedacht. Het is onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken, maar voor de meerderheid is de gekozen oplossing wel prima.
En misschien wil een supermarkt wel liever dat je daar elke dag komt voor een beetje dagelijkse boodschappen, en niet 1 keer voor heel veel.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Er kunnen allerlei oorzaken zijn, naast pure domheid:
• Onvoldoende kennis tijdens ontwerp en/of uitvoering
• Verkeerde keuzes van materialen of technieken tijdens de voorbereidingsfase
• Onachtzaamheid
• Tijdsdruk tijdens ontwerp en/of uitvoering
• Verkeerde prijs-/kwaliteitsverhouding
• Versnippering van taken
• Onvoldoende toezicht
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Nog twee redenen waarom het mis gaat:
- gebrek aan inlevingsvermogen;
- alleen oog voor mannelijke gebruikers.
Iedereen kent wel de hotelkamers die niet (b)lijken te zijn getest/uitgeprobeerd door het hotelpersoneel en waar geen rekening is gehouden met vrouwelijke hotelgasten (o.a. onvoldoende licht voor make-up).

Andere antwoorden (1)

Wat voor een "leek" soms ondoordacht lijkt, is in werkelijkheid vaak weldegelijk een doordachte keuze. Een korte kassaband is misschien vervelend voor de klant. Maar het kost ook minder winkeloppervlakte en zorgt voor een snellere doorstroom van klanten. De keuze voor wel of geen pinautomaat is vaak een kosten/baten-afweging en ook een kwestie van veiligheid (risico op plofkraken).
Er zit vaak meer achter een bepaalde keuze dan je als consument zou denken.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Een korte kassaband levert ergernis op bij de klant. Is dat de bedoeling?
bamibal
3 jaar geleden
Het is, zoals ik ook in mijn antwoord probeer duidelijk te maken, een afweging. Een korte kassaband heeft voor- en nadelen. Kennelijk wegen de voordelen voor sommige supermarkten op tegen de nadelen.
bamibal
3 jaar geleden
Maar als voor jou iets vervelend is, is de conclusie dat er dus niet over is nagedacht te kort door de bocht.
SentWierda
3 jaar geleden
@bamibal. Het gaat erom of de klant zich koning voelt of dat de klant wordt genegeerd/getreiterd.
Als ik iets als niet prettig ervaar, dan zijn er ook mensen die veel meer redenen hebben om het niet als prettig te ervaren; met name mensen met een psychische of lichamelijke beperking: zij zullen zich gauw opgejaagd voelen.
En als dan het tegenargument is: neem de zelfscankassa, dan voel je je helemaal niet prettig meer in de supermarkt. De kans op steekproefcontrole is zo groot dat je je bij voorbaat een potentiële crimineel voelt. Je zult maar per ongeluk een pakje ongezouten roomboter hebben gescand in plaats van een pakje gezouten roomboter. Dezelfde prijs, andere barcode. Dan heb je de poppen aan het dansen.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@Sentwierda: Hoe doe je dat, iets anders scannen dan hetgeen je in je mandje hebt om te kopen?
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Over dit soort dingen (zeker bij supermarkten) is over deze zaken zéér goed nagedacht. Het ontwerpen is een specialisatie op zich. Dat jij je er aan ergert, kan tot een keus leiden om daar niet meer te komen. Dat is een verlies wat men neemt. Het is een kosten baten afweging.
Ik snap dat mensen zich opgejaagd voelen. En dat er nadelen zitten aan zelfscankassa's (overigens wordt ik zelden gecontroleerd). Met elke keus zullen er mensen zijn die het niet leuk vinden. Dus kiezen ze voor de keuze die het meeste opbrengt. Zo simpel is het.
Thecis
3 jaar geleden
@Hanneke
Je kan de verpakking scannen of het prijskaartje aan het schap. Soms is het schap scannen gemakkelijker.
SentWierda
3 jaar geleden
@HannekeJanssen. Als je zelf scant en je wilt twee pakjes ongezouten roomboter kopen, dan pak je twee pakjes en je scant een pakje tweemaal.
Bij de controle blijkt dan dat je twee verschillende pakjes hebt gepakt (ze zien er vrijwel hetzelfde uit): eenmaal ongezouten en eenmaal gezouten. Beide hebben (blijkt bij de controle) dezelfde prijs. Maar de supermarkt maakt er een hele heisa van.... En je staat als crimineel te kijk voor iets dat wel erg onbenullig is. (Ik vermoed omdat het voorraadbeheersysteem van slag is geraakt)
Dit voorbeeld ontleen ik aan een recent krantenartikel;
Meer over irritatie zelfscankassa's: https://favorflav.com/eat-drink/food-stories/klagers-worden-gek-van-de-zelfscankassa-en-de-controles/
paulus811
3 jaar geleden
@SentWierda, je probeert je stelling kracht bij te zetten door woorden als heisa en crimineel te gebruiken. Ik durf te stellen dat je daarmee overdrijft. Als je bij controle 2x boter hebt gescand, waarvan 1x de andere variant, wordt dat netjes opgelost weet ik uit ervaring. En weet je wat ik irritant vind? Als de kassaband zo lang is dat degene achter mij ook alvast maar begint met het uitladen van zijn kar terwijl mijn boodschappen nog niet allemaal op de band liggen.
SentWierda
3 jaar geleden
@paulus11. Iriritant? Een ervaren supermarktbezoeker weet dat het beurtbalkje is bedoeld voor de afbakening.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Lol...de grootse irritatie in de supermarkt: het gedrag van andere klanten. Leve de zelfscanner inclusief controle...maar alleen bij AH alstublieft...
Bij andere winkels dan AH in onze regio moet ik toch weer op mijn beurt wachten, omdat ik de scanner bij een levende caissière moet afrekenen en daar staat altijd wel weer zo'n slome die contant wil betalen of nog sigaretten wil of nog een tasje, of nog moet inpakken...zucht.
SentWierda
3 jaar geleden
@HeerVoldemort. Er zijn twee soorten supermarktklanten:
1. zelfscanners: die in de supermarkt bij elk artikel tijd nodig hebben om -zorgvuldig- te scannen en dan snel de kassa kunnen passeren;
2. pinners en contantbetalers die zonder dralen door de winkel (kunnen) gaan, maar wel tijd nodig hebben bij de fysieke kassa.
De ene methode levert ten opzichte van de andere methode geen noemenswaardige tijdwinst op.
Tijdverlies is er alleen voor die zelfscanners die een steekproefcontrole krijgen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing