Zijn er pianostukken die neurologisch (nagenoeg) onmogelijk zijn om te spelen?

Veel pianostukken zijn moeilijk te spelen en hebben veel oefening nodig om te spelen (tot jaren van oefening om een bepaald niveau te bereiken).
Maar zijn er ook stukken die onmogelijk zijn om te spelen? Niet omdat er 4 handen voor nodig zijn, om 80 vingers of handgrepen nodig zijn waarbij je je letterlijk de noten niet fysiek kan raken, maar stukken waarbij je neurologisch vast loopt? Hoeft niet een officiele compositie te zijn, mag ook een experiment zijn om te kijken of zoiets bestaat (kan me zo voorstellen dat een pianoliefhebbende neurologie expert zoiets ooit gemaakt heeft).
------
Een aanvulling. Ik bedoel dan natuurlijk een gezond iemand. Niet iemand met een neurologische beperking.

3 jaar geleden
1.4K
jc54
3 jaar geleden
Volgens mij ben jij de eerste.......
Thecis
3 jaar geleden
Zoals je kan zien in mijn profiel is neurologie niet mijn expertise. Dus nee, ik ben niet de eerste. Wellicht wel de eerste die het vraagt. Maar ja, standaard vragen zijn saai he ;-)
ronron1212
3 jaar geleden
Piano spelen is moeilijk om een bepaald niveau te kunnen behalen ben je jaren bezig niet om een stuk te leren spelen.
ronron1212
3 jaar geleden
Als iemand een neurologische aandoening heeft die hem het bewegen van zijn voeten, benen, armen, handen en vingers belemmerd kan zo iemand moeilijk piano leren spelen.
Thecis
3 jaar geleden
@Ronron1212
Tja, iemand die hersendood is (ook een neurologische aandoening), zal je vrij lastig een compositie kunnen laten spelen. Hoe simpel ook. Mij gaat het er om of er iets ooit gemaakt is dat (nagenoeg) onmogelijk is voor een gezond iemand met jarenlange training om te spelen omdat de volgorde van handelingen neurologisch een reactie opleveren waardoor je het stuk niet kan spelen (én dan niet meteen een extreem iets zoals epilepsie natuurlijk), maar meer de reactie zoals op een goocheltruul zoals " he?" Of "kom op nou!"
ronron1212
3 jaar geleden
Nee dat is er niet iedere goed geoefende pianist kan spelen. De mate van geoefend zijn maakt wel wat uit meer niet @Thecis
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Heb je daar ook een bron van? Want in feite geef je gewoon antwoord op de vraag. Ik neem althans aan dat je dit niet als parate kennis hebt.
ronron1212
3 jaar geleden
@Theci als je piano kan spelen en een zeer geoefend speler bent en dus weet wat het inhoud zou je deze vraag niet stellen.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
En als je een wetenschapper bent en je weet dat er methodes zijn om een sensory overload in de hersenen te krijgen (wat bijvoorbeeld het doel is bij EMDR zodat emoties los komen van herinneringen = traumaverwerking), kan je je wellicht voorstellen waar de vraag vandaan komt.
En ja, ik speel piano, ben begonnen toen ik 4 was. Dus ik speel al een heel aantal jaar. En toch stel ik de vraag. Niet omdat ik dom ben of iets dergelijks, maar juist omdat ik weet dat ik niet alles weet. Zeker niet op het gebied van neurologie. Hoe lang speel jij piano? En welke onderzoeken in neurologie heb je gedaan / gevolgd naar sensory overload in de hersenen?
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis al heel lang meer dan 60 jaar speel ik piano jammer genoeg door aantasting van de spieren in mijn handen gaat het niet zo goed meer. Verder laat ik het hier maar bij want je vraag zal nooit een antwoord krijgen.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Heel vervelend om te horen dat het spelen minder wordt door een fysieke beperking. Zeker als het een uitlaatklep is, is dat een zware domper. Ik weet inderdaad niet of er een antwoord zal komen. Maar dat is het mooie van deze site, er zijn erg veel mensen en sommigen vinden antwoorden op de meest gekke dingen. Dus wellicht heb ik geluk, wellicht niet. Wellicht is er iemand met een interesse / expertise in de neurologie. Je weet maar nooit. Maar bedankt voor je interesse en onderbouwde reacties. Heb ik zeer gewaardeerd.

Antwoorden (1)

NEEN en het lijkt ook heel erg onlogisch, dat een componist muziek schrijft die hij zelf niet kan spelen. Wat dacht je van b.v. het grandioze stuk "Réminiscences de Don Juan, S.418" van Franz Liszt:
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Dat heeft toch niet met neurologie te maken, maar alleen met virtuositeit?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
Als je de stukken van Liszt goed kunt spelen ben je inderdaad een virtuoos, maar er zal toch geen enkele virtuoos zijn die enige neurologische beperking heeft. Bij neurologische problemen denk ik aan hersenaandoeningen die mechanische beperking tot gevolg hebben n problemen met coördinatie. Met coördinatieproblemen speel je niet eens tweehandig Vader Jacob en de Kip in het water.
Thecis
3 jaar geleden
@Elder161
De vraag was juist of er stukken zijn die iemand NIET kan spelen omdat het neurologisch onmogelijk is. Iemand die hersendood is, zal niets kunnen spelen. Dus ik ging er van uit dat we het over een gezond iemand hebben. En zoals de vraag ook weer gaf, het kan een experimenteel iets zijn van bijv een gesjeesde neuroloog die dat eens is gaan proberen. Er zijn wel meer van dat soort grenzen opgezocht (bijv optische illusies). Dus dit is absoluut geen antwoord op mijn vraag. Sorry
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Volgens mij wordt de vraag verkeerd geïnterpreteerd.
De wetenschap weet (een heel klein stukje) dat muziek spelen en beluisteren positieve effecten hebben op ons brein. Deze gegevens zijn vastgelegd op scans. Deze wetenschap wordt toegepast tijdens (geef wat voorbeelden) operaties. De patiënt krijgt duidelijk minder pijnstilling toegediend. Mensen die niet kunnen praten na trauma, blijken wel te kunnen zingen.
Scans laten zien dat hersenen anders reageren op Bach en Beethoven.
Bovengenoemde zijn positieve effecten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De vraag gaat over de negatieve effecten van muziek spelen op ons brein.
Wellicht zijn sommige stukken zo zwaar voor ons brein, niet in gradatie maar hoe het stuk invloed heeft op de hersenen, dat zij negatieve effecten laten zien op scans.
Dit kan bijvoorbeeld zijn: teveel delen worden geactiveerd, andere delen in ons brein.
Indien muziek geluisterd wordt (metal), reageert ons brein ook niet positief.
Wellicht is hier onderzoek naar gedaan of gaande. Wellicht zijn deze bevindingen ook waargenomen. Het antwoord heeft hier weinig van doen.