Wat zijn die ronde gaten ter grootte van een CD die je ziet in veel asfaltwegen? Altijd twee naast elkaar en om de 300meter kom je er weer twee tegen.

Het ziet eruit alsof de gaten gemaakt zijn met een holle boor, waarna de ronde stukken asfalt weer terug zijn gestopt in het gat. Vaak lijkt het iets te zijn weggezakt. Je ziet het niet op alle wegen, maar overal in Nederland ben ik het tegengekomen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het zijn controleboringen die door de opdrachtgever worden uitgevoerd. Kwalitatief goed asfalt aanleggen is vrij duur. In het verleden waren er aannemers, die goedkoop materiaal gebruikten voor de onderlaag, of die een veel te dunne onderlaag aanbrachten. De opdrachtgever merkte dat pas na één of twee jaar, wanneer het asfalt begon te scheuren of te verzakken. Daarom worden er tegenwoordig asfaltboringen gedaan nadat de weg is aangelegd. Hiermee kan de opdrachtgever controleren of alle lagen de juiste dikte en de juiste kwaliteit hebben. Bron: Een ex-vriend die in de weg- en waterbouw werkte.

Dit zijn asfaltboringen om te kijken hoe het wegdek in elkaar zit. Als er overlaagd gaat worden, moet eerst bekend zijn wat er allemaal al onder zit. Die gegevens zijn vaak niet beschikbaar en dan worden er boringen uitgevoerd.

Het antwoord van cryofiel klopt. Het zijn geboorde asfaltkernen, die benodigd zijn voor de eindcontrole op het verwerkte asfalt. De kernen worden onderzocht door een sterlab. Bij ons in Brabant is dat KOAC-NPC te Vught. De onstane gaten worden vervolgens gevuld en afgegoten met een gietasfalt.

Bronnen:
www.rijkswaterstaat.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100