Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is goud verspreid geraakt over de aarde?

Hoe kan het dat we in Nederland bijna geen goud in de bodem hebben, terwijl bijvoorbeeld Zuid-Afrika 2/3 van de natuurlijke goudreserves ter wereld bezit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het is nooit verspreid geraakt, het is gewoon at random verdeeld over de aarde, tijdens het stollingsproces van de aardkorst en toevallig is zuid-afrika rijkelijk bedeeld...
Wist je dat het hoogst waarschijnlijk helemaal niet van deze aarde is, maar een overblijfsel is van een vergane ster... Goud en andere edelmetalen reageren niet met andere elementen en blijft over van fusie-reakties van sterren die ter ziele gegaan zijn... De aarde is een samenballing van stog en gruis uit de ruimte en omdat daar het goud in zat, is het in de korst terecht gekomen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat klinkt totaal niet 'random': 2/3e van 't goud in één land (trouwens, die 2/3e betwijfel ik). Dus ik kan je redenering niet echt volgen voor wat dat betreft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lijkt me meer overblijfselen van meteorieten die daar neergekomen zijn. Wat voor invloed heeft een ster hier lichtjaren vandaan voor een directe invloed op onze planeet?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aarde stofzuigerde dat in zijn jonge jaren....
Wie weet zit er ook goud bij jou in de tuin. Misschien heeeeel erg diep.

Toegevoegd op 22-04-2009 01:19:30
Daarmee wil ik zeggen dat hetgeen we nu van de verdeling over de aarde weten misschien niet het hele plaatje is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding