Kan de mens ooit lichtsnelheid bereiken? Volgens Einstein zou dit niet mogelijk zijn. Waarom niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Dit is onmogelijk, omdat je voor het accelereren tot de lichtsnelheid steeds meer energie nodig hebt. Uiteindelijk zou je een oneindige hoeveelheid energie nodig hebben om de barrière te bereiken, waardoor je hem niet kunt passeren.

Het zou wel via allerlei trucjes mogelijk zijn om een soortgelijk resultaat te boeken. Lange afstanden afleggen in relatief korte tijd zou mogelijk kunnen zijn door af te snijden door hogere dimensies (theoretisch mogelijk, al moeten deze nog gevonden worden), wormgaten (ook hier, theoretisch mogelijk, al moeten deze nog gevonden worden), of door de ruimte waar men door reist zodanig te vervormen dat de af te leggen afstand tussen objecten kleiner wordt (theoretisch mogelijk, al is hier veel geavanceerder technologie voor noodzakelijk).

Via deze trucjes bereik je zelf niet de lichtsnelheid, maar is het eventueel wél mogelijk om afstanden af te leggen alsof je dat wel zou hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

300.000 km per sec.!
Is vrij hoog cijfer voor per seconde...
En niks kan dat bereiken per seconde behalve de licht zelf...

Toegevoegd na 6 minuten:
http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Licht/001.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De relativiteits theorie van Einstein is gebaseerd op E=mc^2.
Lichtsnelheid (c) echter is onderhevig aan negatieve aspecten die het doen buigen en het zijn efficentie doet verliezen. De huidige theorie is dat "dark matter" een zeer grote invloed heeft op de zo vertrouwde rechtlijnigheid van fotonen (=licht). Bewijs hiervan is dat fotonen uitgezonden door de zon enkele miljoenen jaren bezig zijn om uit een gigantische doolhof te geraken. Licht is het snel bewegende natuurverschijnsel. Dat is bewezen. Echter krachten die onze huidige kennis te boven gaan zijn meer van belang over absolute maximum snelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bijvoorbeeld de telecommunicatie hebben we die snelheidslimiet al lang al bereikt. Met massaloze dingen (zoals informatie) is die max namelijk prima te halen. Maar met dingen met massa (zoals menselijke lichamen) gaat het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele slimme proeven hebben aangetoond dat het meten van de lichtsnelheid eenzelfde uitkomst geeft en onafhankelijk is van de snelheid waarmee je zelf beweegt. Dat is iets héél bijzonders en het heeft geleid tot het postulaat dat de lichtsnelheid de hoogst mogelijke snelheid is. Tot dusver is ook nooit een hogere snelheid gemeten. Dit postulaat is inmiddels onderdeel van de relativiteits-theorie die al op veel tereinen bevestiging heeft gekregen. Een ander postulaat is dat massa en energie equivalent zijn en wel volgens de formule E=mc²
Voor lage (newtoniaanse) snelheid geldt dan voor energie van een deeltje: Etotaal=½mv² + mc²
Echter, óók weer volgend uit beide postulaten volgt een betrekking voor de massa van een deeltje, waarin deze niet constant blijkt te zijn, maar toeneemt met de snelheid van dat deeltje. De typografie van deze site staat me niet toe de formule op te schrijven, maar het komt er op neer, dat naarmate de snelheid van het deeltje de lichtsnelheid nadert, de massa van dat deeltje oneindig wordt. En daarmee óók de energie die nog is om het deeltje nog méér te versnellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan wel in een vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dit moment is dat onmogelijk, maar dat was vliegen 110 jaar geleden ook, dus zeg nooit "nooit. Maar het is niet waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe wel; als de mens in staat zou zijn om zijn eigen 'wezen' om te kunnen zetten in energie.

Stel je voor dat we over 180 jaar in staat zijn om ons bewustzijn te uploaden in een computersysteem. Gewoon een plug zo, hop, in de achterkant van je nek en je bent upgelinked. Als je bewustzijn deel uitmaakt van een groot netwerk, kan je dat bewustzijn dus over de lijn sturen met de snelheid van het licht. Of wellicht onstijgen we over duizenden jaren de noodzaak tot een menselijk lichaam en worden we pure, bewuste, energie die met lichtsnelheid kan gaan waar het wil. Check het verhaal van Isaac Asimov wat ik als link heb toegevoegd maar eens, als voorbeeld van wat ik bedoel. (Is wel engelstalig).