Waar zit de fout? (zie afbeelding)

gewoon een leuke vraag tussendoor :)

EDIT: Gelukkig is de vraag weer teruggeplaatst!
Het antwoord: het komt doordat x = y. Daardoor kan je veel dingen omdraien en verplaatsen, aangezien x = y, en dus xx = xy = yx = yy. Het zit m in de 5e regel. Als je getallen invult, klopt de 5e regel wel, aangezien er dan uitkomt 0 = 0. En daarna staat er dan ineens 2 = 2 + 2 (als je 2 als getal had gekozen voor x en voor y).
Op die manier lijkt het alsof de fout in de 6e regel zit, maar die is rekenkundig wel goed: beide kanten worden gedeeld door (x-y).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het = teken is per ongeluk een - teken geworden. Maar de fout zit direct al in de 2e regel. Die regel is onzin. Sorry, tikfout. Ik bedoelde de 5e regel. En ik vergat 't plaatje te klikken... :P

1=1 ?????

In de tweede regel.

klopt de overgang van de 3e naar de 4e regel wel?

Zit het in de vierde regel?

Nooit zo goed in wiskunde geweest maar als ik nou eens x op 3 zet kom ik tot het volgende: x=y dus 3=3 xy=xx dus 9=9 -(xy)=-(xx) dus -9=-9 yy-xy=yy-xx dus 0=0 y(x-y)=(x+y)(x-y) dus 0=0 Tot zover lijkt(!) er geen probleem te zijn. Maar dan: y=x+y dus 3=6 y=2y dus 3=6 1=2 Nugoed. Volgens mij lijkt deze riedel alleen te kloppen wanneer x=y=0 en dan zal de "grap" 'm er ongetwijfeld inzitten dat -0 een onbestaand getal is.

4 de regel

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100