Waarom draaien de wieken van een windmolen altijd met de klok mee? (vanuit optiek als je met je rug naar de wind voor een windmolen staat)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Een traditionele Nederlandse windmolen draait steevast linksom, bezien met de wind in de rug. Een moderne windturbine draait op het Noordelijk halfrond echter meestal rechtsom (met de wijzers van de klok mee). De exacte reden hiervoor is niet bekend. Zo zijn er meerdere verklaringen voor.

Één van deze zegt dat een rechtsdraaiende windturbine extra rendement geeft, doordat de wind met het stijgen van de hoogte ruimt: tussen de boven- en onderkant van de draaicirkel van de rotorbladen kan de windhoek zo'n 5 tot 20 graden verschillen. Volgens de wet van Buys Ballot wijkt de wind op het Noordelijk halfrond namelijk naar rechts af. Dit effect wordt enigszins tegengegaan door de wrijving met de aarde. Het gevolg is dat de wind niet alleen loodrecht op het wiekenkruis invalt, maar iets van opzij, en wel zodanig dat de wieken worden voortgeduwd als ze rechtsom draaien......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het komt door de vorm van de bladen. Die zijn zo gevormd dat als er wind langs gaat, ze met de klok mee draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet wat ik bedoel. Natuurlijk weet ik dat de draairichting van invloed is op de zich daarachter bevindende apparatuur. Bij het counterclockwise draaien moet de zaak natuurllijk net andersom ingesteld staan. Wat ik me afvraag is waarom gekozen is voor "clockwise"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet wat ik bedoel. Natuurlijk weet ik dat de draairichting van invloed is op de zich daarachter bevindende apparatuur. Bij het counterclockwise draaien moet de zaak natuurllijk net andersom ingesteld staan. Wat ik me afvraag is waarom gekozen is voor "clockwise"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat niet de meest logisch richting?
Misschien simpel gedacht, maar bijvoorbeeld een kaartspelltje speel je ook "clockwise".
zo zijn ze gebouwd. De turbine die er in zit [of bij een korenmolen de maalstenen] moet een bepaalde kant op draaien. De wieken staan daarom in een hoek dat ze maar een kant op weg geduwd worden. De kop van de molen kan gedraaid worden dat de wind altijd recht van voren komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Ketelbrug/centrale staan twee soorten windmolens die beide een andere kant op draaien dus het lijkt meer een constructief verhaal.