Kan een mens ook op een stroomdraad zitten,net als een vogel,zonder dat er iets gebeurt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Ja, dat kan, zolang ze maar niet in contact staan met de aarde op het moment dat ze erop plaatsnemen.

Toegevoegd na 25 seconden:
Of de draad het gewicht van een mens aankan is een andere discussie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zolang de stroom die door jou gaat,niet af kan vloeien naar de aarde,is dat geen probleem. Wat dat betreft,verschillen we niet van de vogels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me niet comfortabel - zo'n draad snijdt nogal in je zitvlees... ;-)

Afgezien daarvan kan het wel. Maar je mag niet zomaar op een hoogspanningsdraad plaatsnemen.

Een vogel die op zo'n draad gaat zitten, wordt elektrisch opgeladen. Omdat de vogel maar klein is, is de vogel al snel opgeladen. Er loopt dus maar heel kort een vrij klein stroompje van de draad via de pootjes naar de vogel. Dat is volkomen onschadelijk.

Ga je als mens op zo'n draad zitten, of eraan hangen, dan moet je dat sowieso al springend of vallend doen. Sta je nog ergens op (op een ladder, bijvoorbeeld) wanneer je de draad vastpakt, dan loopt er meteen een grote stroom van de draad via jouw lichaam naar de ladder. Die stroom houdt niet op. Je hebt dan langdurig een grote stroom, waardoor je wordt geëlectrocuteerd.

Spring je met een trampoline omhoog tot je de draad kunt vastpakken, dan loop je ook kans op electrocutie, ook al maak je verder nergens contact mee. Jouw lichaam is namelijk nogal wat groter dan het lichaam van een vogel. Er past dus veel meer elektrische lading in jouw lichaam. Er zal dus gedurende een langere tijd een grotere stroom door je lichaam lopen om jou op te laden. Die stroom is langdurig genoeg en groot genoeg om je te elektrocuteren.

Wat je wél kunt doen is: eerst de spanning van de draad afhalen, dan aan de draad gaan hangen, zorgen dat je verder niets aanraakt, en daarna *langzaam* de spanning op de draad opvoeren. Jouw lichaam wordt dan heel geleidelijk opgeladen, dus er gaat nooit een grote stroom lopen.

Wil je ooit weer van die draad afkomen, dan kun je niet zomaar loslaten. Het loslaten en het vallen lukt wel, maar zodra je de grond raakt, gaat er opnieuw een grote stroom lopen om jouw lichaam via je voeten te ontladen. Je moet dus eerst heel geleidelijk de spanning van de draad afhalen, en dan pas loslaten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord +
Ik ga straks even naar buiten met de trampoline van mijn dochter. Tot straks!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raar verhaal van dat (langzaam) opladen. Een mens noch een vogel wordt opgeladen als deze op een hoogspanningsdraad terecht komt. Pas als je heel dichtbij de aarde (nul) komt of een van de andere draden ernaast, zal er pas een stroom gaan lopen door je lichaam. Eerder niet omdat de weerstand door de afstand oneindig hoog is.
Je lichaam bestaat grotendeels uit water waardoor er weinig lading zal worden opgebouwd, maar eerder een geleider is. Stroom zal snel omhoog gaan, en je lichaam opwarmen of verbranden. -1 voor langzaam en opladen helaas.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Briefje, elk lichaam werkt als een condensator, en heeft dus een bepaalde elektrische capaciteit. Elk lichaam kan dus worden opgeladen. Je kunt dat zelf testen door bij droog weer synthetische kleding aan te trekken, en uit een auto te stappen. Raak je direct daana het portier aan, dan krijg je een schok - dat is de elektriciteit die wegstroomt uit jouw opgeladen lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft Cryo gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Briefje....helaas voor je: Cryofiel heeft WEL gelijk met het "opladen" Alles wat aan een stroomdraad castzit komt op dezelfde spanning terecht als wat die draad heeft.
Alleen geldt cryofiels antwoord slechts voor gelijkspanning.
Cryofiel
13 jaar geleden
@reinier, klopt. Ik weet eerlijk gezegd niet wat voor soort wisselspanning er op normale hoogspanningsleidingen staat. Is dat een wisselspanning die varieert tussen plus en min, en die dus gemiddeld nul is? Of is het een wisselspanning die varieert tussen plus veel en plus nogmeer, en die dus gemiddeld plus is? Ik vermoed het eerste, dat lijkt mij het meest logisch. Maar zoals gezegd, ik weet dat niet helemaal zeker. Stel dat het inderdaad het eerste is, dan word je continu opgeladen, ontladen, opgeladen naar de andere polariteit, ontladen, enzovoort. Hoeveel stroom er door je lichaam zal lopen en hoe ver die komt, hangt dan af van de capaciteit van je lichaam en van de frequentie van de wisselspanning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik weer hoor! Is niet gelukt, kon niet zo hoog springen! Wordt vervolgd......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe wordt de stroom tussen +veel en -veel geswitched. Gemiddeld 0, net als in huis dus.
De capaciteit van een lichaam hangt af van de oppervlakte (van het lichaam) en de afstand tot de aarde. De frequentie is vzv ik weet 50 hz.
In aanvulling op het antwoord van Cryofiel:

Als je een hoge gelijkspannings bron hebt zal inderdaad alles wat in contact met die bron komt en los os van de aarde die spanning aannemen.
Echter, ons hoogspannongsnet voert wisselstroom 50 hz.

Dit houdt in dat als je eraan gaaat hangen je als "condensator plaat" nog steeds continu opgeladen en ontladen zal worden. Er gaat dus WEL stroom door je lichaam lopen. En bij 360KV waarschijnlijk ook "teveel"

Als je goed kijkt zul je ook zien dat vogels niet op de spanningsvoerende draden zitten maar op de nul draad (bliksem afleider) bovenaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Vogels zitten wel op de spanningsvoerende delen van de bovenleiding bij het spoor. Maar die voeren dan ook geen 360 kV... Maarreh - klopt jouw waarneming wel? Ik bedoel, hoe weten vogels welke draden wel en niet spanningsvoerend zijn? Of gaan ze wel even zitten op een spanningsvoerende hoogspanningsleiding, voelen ze dan een onaangename tinteling in hun pootjes (door het continu op- en ontladen), en kiezen ze dan een andere zitdraad, net zo lang tot ze puur toevallig de nuldraad hebben gevonden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel Als je in de buurt van een werkelijk hoge spanning komt , bv een electrolyseer machientje, voel je dat onmiddelijk en voordat je dat ding aanraakt. Oa je haren (op je armen) gaan overeind staan. De beschreven condensator werking laadt ook elk haartje apart en die gaan elkaar afstoten.
Ik neem aan dat vogels dat soortgelijk aan hun veren voelen als ze dichterbij 1 van die 360KV draden komen. Bovenleiding van het spoor in Nederland is vooral gelijkstroom en is slechts 1500Volt. (In duitsland 25KV)