Hoe kan het dat sommige mensen totaal de link niet kunnen leggen tussen een wegenkaart en de werkelijke omgeving waarin ze staan?

Op school heb ik niet geleerd hoe ik met een wegenkaart om moet gaan maar ik kan het en ik doe het ook als ik op reis ben of in een vreemde stad mijn weg zoek. Nu heb ik in mijn naaste omgeving 2 mensen die van een wegenkaart niets snappen hoe ik ook probeer ze de dingen duidelijk te maken. Die personen kennen elkaar niet, maar ze reageren wel hetzelfde: ze worden boos omdat ik op de kaart kijk en zeggen dat ik de weg moet vrágen en niet de kaart raadplegen. Nu moet ik er wel bijzeggen dat die twee allebei mannen zijn ;-) .

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sommige mensen hebben totaal geen geografische kennis. Kunnen zelfs op een kaart nog niet aanwijzen waar ze zich bevinden. Weten ook niet waar het noorden, oosten, zuiden en het westen is.

Tja, de ene mens is de andere niet. Kaartlezen heeft met ruimelijk inzicht en orientatievermogen te maken. Meestal zijn het de vrouwen die daar meer moeite mee hebben, alhoewel ik soms wel mijn twijfels heb. Het kan ook een vorm van dyslectie zijn. Veel dyslecten kunnen ook geen kaart lezen en hebben moeite met richting en orientatie.

sommige mensen hebben gewoon geen of weinig ruimtelijk inzicht (gewoonlijk wordt dat over vrouwen gezegd. Is zelfs de titel van een boek: "waarom mannen niet (weet niet meer) en vrouwen geen kaart kunnen lezen" Dus misschien zijn die mannen wel gewoon jaloers omdat jij het wel kan. Toegevoegd na 12 minuten: De boektitel is trouwens: waarom mannen niet luisteren en vrouwen geen kaart kunnen lezen

Hardstikke goed dat je het kunt!!! Ik bewonder dat altijd als mensen dat goed kunnen. Het heeft n.l. te maken met een goed ruimtelijk inzicht. En dat hebben sommige mensen niet, o.a. ikzelf. Ik kan wel kaart lezen, maar het kost me echt iedere keer heel veel moeite, en dan moet ik echt in de juiste richting gaan staan en hardop tegen mezelf zeggen, eerste links, tweede rechts en die woorden dan onthouden, want als richting ben ik het zo weer kwijt als ik weer op weg ben. Die mannen beseffen niet dat het een onmacht bij zichzelf is, en verplaatsen het kaartlezen naar de nutteloze zaken. Wees maar blij met je inzicht en sta er maar boven!! (vrouwen zullen in het algemeen eerder een tekortkoming toegeven dan mannen).

Het zal voor een belangrijk deel ook wel te maken hebben met gemakzucht. Wie heeft er tegenwoordig met al die navigatie-apparatuur nog kaarten nodig. Ik zelf ben van de uitstervende generatie die nog geen navigatie heeft. Ik redt me prima met mijn stratenboeken. Vooraf even globaal kijken waar ik naar toe moet en in geval van nood gewoon de kaart erbij pakken en op de kaart rijden. Aan het vragen kleven ook nadelen. Sommigen weten het ongeveer en wijzen je ongeveer een richting op, anderen hebben zo'n uitgebreid antwoord, dat je alleen de eerste twee aanwijzingen onthoudt en dan is er ook nog het echtpaar waarvan de een zegt je moet zus en de ander zegt je moet zo... Doe mij maar kaarten!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100