Waarom zijn zwart en wit geen kleuren?

Zwart kan ik nog wel snappen, het is de afwezigheid van kleur (en licht). Maar wit is de samenstelling van alle kleuren. Ik bedoel rood en geel is toch samen ook een kleur? Op wikipedia zie ik dat het is omdat wit geen tint heeft, maar waarom is oranje wel een tint en wit niet?

als kleur trouwens een bepaalde golflengte EM straling is, dan zou wit al helemaal een kleur zijn omdat het niet anders is dan "oranje anders is dan groen"

Weet jij het antwoord?

/2500

Je geeft zelf al antwoord, echter beperk je je tot licht. Zwart is in geval van licht het ontbreken van iedere frequentie van licht (waargenomen als kleur). Wit is in geval van licht de vermenging van alle kleuren van licht, waardoor er geen onderscheidt meer kan worden gemaakt. Wanneer er wit licht aan iets wordt toegevoegd, veranderd de kleur van dat licht niet, het wordt alleen een tint lichter. Zwart is in het geval van verf of mengstof de vermenging van alle kleuren, waardoor geen onderscheidt meer kan worden gemaakt in een kleur. Wit is in het geval van verf het ontbreken van alle kleur frequenties. Hierdoor worden zwart en wit ook Keys genoemd in het engels en geen colours. Met andere woorden, zwart, wit en grijs zijn geen kleuren, maar tinten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100