Hoe werkt de deeltjesversneller?

Liefst zo simpel mogelijk. Maar toch uitgebreid.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een deeltjesversneller zorgt ervoor dat er bepaalde deeltjes versneld worden. Deze deeltjes zijn zogenaamde atomen. Een atoom is de kleinste nog herkenbare bouwsteen in de scheikunde. Een atoom bestaat uit positief geladen protonen, neutraal geladen neutronen en een negatief geladen wolk van elektronen.

Afhankelijk van de samenstelling van de protonen en elektronen is een atoom positief of negatief geladen. Positief en negatief trekken elkaar aan. Hier maakt de deeltjesversneller dan ook gebruik van. Met behulp van krachtige elektrische velden proberen ze met de deeltjes een snelheid te bereiken dat bijna net zo snel is als de lichtsnelheid (300.000 km/seconde). Doordat de deeltjes met een enorme snelheid op elkaar knallen komt er energie vrij en vallen de deeltjes uiteen in kleiner deeltjes. Zo probeert men om deeltjes te ontdekken die nog niet eerder ontdekt zijn.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aanschouwelijk: zo werkt de deeltjesversneller
https://www.youtube.com/watch?v=ZB64yX0a95g