Is het binnenkrijgen van water met roest gevaarlijk?

Volgens mij is heb ik namelijk verroeste waterleidingen..:(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16K

Antwoorden (2)

Roestvorming en ijzer- en mangaanafzetting zijn het grootst in de leidingen waar het water traagst doorstroomt, dus op het einde van het distributienet. Daar komt de roodbruine verkleuring het meest voor.
Voor de waterleidingen in de woning is dat trouwens niet anders. Na een lange afwezigheid kan door verroesting van ijzeren of stalen buizen het eerst water dat uit de kraan loopt roodbruin zien. Dat verdwijnt snel met het doorspoelen van de buizen.
Dat roodbruine water is niet ongezond, maar wel hinderlijk. Het kan roestvlekken geven op het wasgoed. In dat geval moet U onmiddelijk een nieuwe wasbeurt geven. De was mag niet eerst drogen, want dan gaan de vlekken er niet meer uit!
Maar het zou ook kunnen gebeuren dat er bij verkleuring van het water iets ernstigers aan de hand is, bijvoorbeeld het terugstromen in het net van verontreinigd water. Afhankelijk van het verontreinigd product kan er zich dan wél een gezondheisprobleem stellen. In vele gevallen zal dan ook de reuk of de smaak van het water veranderen.
Bij twijfel is het veiliger onmiddelijk het waterbedrijf te verwittigen.
AWM
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Tegenwoordig wel. Maar er liggen ook nog erfenissen in de vorm van gietijzeren leidingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar is het gevaarlijk als je het drinkt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja, je zegt het al ergens:
Dat roodbruine water is niet ongezond.
Beter maar niet drinken dan :O