Waar worden geneesmiddelen van gemaakt?

Wat zijn de grondstoffen voor geneesmiddelen, wat slikken we eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Dat hangt er nogal vanaf welk medicijn je bedoelt. Het ene wordt gemaakt van alleen van plantaardige natuurlijke producten gemaakt, het andere is synthetisch. Ook zijn er medicijnen die van dierlijke producten is gemaakt.

Het is dus niet echt te beantwoorden, aangezien het nogal een ruime vraag is.
Wel kan ik je de tip geven: vraag ernaar bij je apotheek, en/of lees goed de bijsluiter en ingrediënten lijst. Met die laatste kan je op een betrouwbare site op internet gaan zoeken om te kijken wat je nou eigenlijk slikt. Een betrouwbare site is dus niet wikipedia, maar bijvoorbeeld een stichting van de aandoening waarvoor je de medicatie slikt, of sites van organisaties of i.d.

Alleen de ingrediëntenlijst lezen is niet genoeg, sommige dingen die erin zitten zijn heel vaag omschreven, met bijv. de wetenschappelijke naam. Er zijn bijv. situaties ontstaan waarbij mensen die overtuigd vegetariër zijn die met hun medicatie toch wilde eendenlever binnenkregen, hoewel er genoeg andere vegetarische medicijnen zijn met dezelfde werking.
Ik lees ook altijd alles goed na, omdat veel medicatie een wisselwerking kan hebben. De apotheker kijkt dat welliswaar wel goed na en houdt het bij, maar het kan altijd fout gaan. Zo heb ik wel eens medicijnen meegekregen met daarin een olie van een product waarvoor ik zwaar allergisch (dodelijk zelfs) voor ben. Dus ben er meteen mee terug gegaan :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er staat altijd op wat er in zit. Zoek het op Wikipedia op en je hebt de moleculen. In neusspray zit vaak Epinefrine. Dan krijg je dus C9H13NO3 binnen. Wat dus Carbon, Waterstof en Zuurstof is. Je lichaam is opgebouwd uit de volgende stoffen: "Water, Carbon, Ammonia, Lime, Phosphorous, Salt, Saltpeter, Sulfur, Magnesium, Fluorine, Iron, and Aluminum"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat wisselt, er zijn natuurlijke mdicijnen, die zouden uit de natuur gewonnen moeten worden. Dan zijn er natuuridentieke medicijnen, die zijn door de chemie nagemaakt maar hebben exact dezelfde structuur als de natuurlijke variant. En dan is er nog de grootste groep chemische medicijnen, dat zijn medicijen die ontwikelt en vevraardigt worden in een laboratoriumachtige omgeving.