Maakt het uit of de spinazie gekookt is of niet om het ijzergehalte te bepalen?

Voor mijn PWS ga ik het ijzergehalte in biologische en niet biologische spinazie bepalen mbv spectrofotometrie. Hiervoor ga ik het pureren en laten drogen. Ik vraag mij alleen nog af of het nog uitmaakt of de spinazie gekookt of ongekookt is? Iemand die mij hierbij kan helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
LeonardN
6 jaar geleden
Nou, waarom meet je dat dan niet? Is toch weer een mooie test, voor je PWS.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is waar, maar we moeten ook nog 3 andere proeven doen. Dus dat wordt een beetje veel van 't goede.. Bovendien ligt de nadruk om het gehalte in biologisch en niet biologische spinazie, niet op gekookt of ongekookt. Maar bedankt voor het meedenken!

Antwoorden (1)

Ja, dat maakt veel uit. Spinazie verliest veel vocht bij het koken, dus in het restant zal meer ijzer bevatten, tenzij het in het kookvocht opgelost gaat zitten.
Maar als je beide spinaziesoorten wilt vergelijken moet je ze gewoon gelijk behandelen.

Verder kun je de reactie van LeonardN ter harte nemen.
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus ik kan het het best ongekookt pureren en dan laten drogen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat je dus niet weet of het ijzer bij het koken eruit gaat of niet?!