Mijn vogeltje van de koekoeksklok komt naar buiten en blijf koekoeken tot het gewicht op de grond komt of totdat je hem tegen hou hoe kan dit ?

Er is ook een stangetje van de blaasbalg links wat nergens aan vast zit

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ga achter de klok zitten en bestudeer de werking van het mechaniek.
Dan zie je een rad met hoekige tanden van verschillende breedten. Dat is het rad, dat het aantal koekoeken bepaald. Het palletje, dat elke koekoek op de tanden van het rad valt wordt op enige wijze geblokkeerd. Zoek de blokkade, hef die op en de koekoek koekt weer naar behoren.
Het rad moet wel steeds gaan draaien, anders is dat de oorzaak van het probleem.
Er zit achter op het uurwerk een handeltje, waar je dat palletje mee kan bedienen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel hij doet het weer

Andere antwoorden (1)

De blaasbalgjes zijn in ieder geval goed, want hij laat zich horen.
Het kan zijn dat de verbinding van blaasbalg naar rad niet goed zit, maar het kan ook zijn dat er stof in zit (voor het oog onzichtbaar). Zou hier even mee naar een klokkenmaker gaan, dan kunnen ze hem gelijk schoonmaken en oliën (koekoeksklokken zijn stofvreters) en olie is heel belangrijk. Geen naaimachine-olie gebruiken, die is funest voor je klok en trekt zelfs stof aan. Ieder type klokuurwerk heeft zijn eigen (dikte) olie. Sommige juweliers zijn goudsmid of horlogers en sommige horlogers doen ook klokken. Anders even googlen op klokkenmaker.
Door stof en droogte loop je de kans dat de klok verbust moet worden, d.w.z. lagers en/of tapgaten slijten in, die moeten dan worden uitgeboord en die gaten worden dan weer opgevuld met een "kurkje" van messing, waar dan weer opnieuw een klein gaatje in wordt geboord.