Is de kans op aardbevingen groter in een warm klimaat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Lees eens : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aardbeving

Antwoorden (1)

Het klimaat maakt niets uit. Veel aardbevingen hangen samen met de langzame bewegingen van de aardkorst. Op grote schaal kan het de aardschollen betreffen, die langzaam ten opzichte van elkaar bewegen (platentektoniek). Op kleinere schaal vindt er ook binnen de platen deformatie plaats. Door deze relatieve beweging wordt spanning opgebouwd in de korst. Als de spanning hoog genoeg is kan er een schoksgewijze beweging van het materiaal aan weerszijden van een breuk in de korst optreden: de aardbeving. Hierbij wordt (een deel van) de opgebouwde spanning ontladen.

Als je met een warm klimaat de opwarming van de aarde bedoelt: er is (nog) geen bewijs dat hierdoor de kans op aardbevingen momenteel groter is.
Al zijn hier wel enige aanwijzingen voor. Uit tal van onderzoeken is gebleken dat veranderingen in het milieu in het verleden zijn samen gegaan met periodes van grote geologische activiteit.
Periodes waarin het klimaat in korte tijd grote veranderingen doormaakte, gingen samen met pieken van aardbevingen en vulkanen. Zoals toen de wereld afwisselend ijstijden en interglacialen doormaakte. Een stijgende en dalende zeespiegel, samen met de wisselende grootte van de ijskappen, legden veel druk op de aarde en zorgden zo voor deze pieken.
Tijdens de laatste ijstijd voorkwam het gewicht van het ijs vulkaanuitbarstingen. Maar toen het ijs smolt, kwam het aardoppervlak omhoog. De druk onder het oppervlak werd minder zodat steen kon veranderen in magma. Verborgen holtes in de aardkorst raakten instabiel door de verschuiving van water en ijs. Met het verdwijnen van het ijs, nam het aantal vulkaanuitbarstingen en aardbevingen zeer sterk toe.
SimonV