Kan een boom uitsterven als je in de boomstam een spijker in slaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
54.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoeld dood gaan ipv uitsterven denk ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik bedoel dat er je bedoelt staat en geen je bedoeld :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mm.. juist?! wat denk je? *jutuduu* oh ja, hier stond nog zo'n grote kastanje, mmm dan hang ik hier mijn bordje op *toktoktok*..... *plof! plof! plof!* verrek waarom liggen toch al die kastanje bomen op de grond?"
ik denk inderdaad dat je dood gaan bedoelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol Freek, dat was ook mijn eerste gedachte. Ter verduidelijking musa, uitsterven doet een soort. Dan zouden er bijvoorbeeld nergens meer eiken zijn. Een individu, een enkele eikenboom, kan alleen sterven, niet uitsterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
afsterven dan, is een goed compromis ;)

Het beste antwoord

Ik zal er eens naar zoeken, volgens mij is er zo'n tuinwijsheid die zegt dat je een (roestige?) spijker in een boomstronk moet slaan.

Echter, een gewone boom kan er echt tegen. Wij hadden ooit een enorme taxus in de tuin en daar was met (veel) spijkers een zitplatform in getimmerd.

10 jaar later stond die boom nog als een huis.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik schreef roestig maar ik dacht koper, twijfelde daar echter aan maar het is toch koper.

Er is echter niet iets met wetenschappelijke onderbouwing te vinden
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee hoor, van 1 spijker gaat de boom heus niet dood, een boom kan wel tegen een stootje, als je al die stormen zo eens bekijkt

gr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt af van de diameter van de stam en het materiaal van de spijker. Een koperen spijker in een dun boompje kan een groot effect hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan hoe groot de boom en hoe groot de spijker