Waarom moet je vanaf 2016 voortaan een vergunning hebben voor waterstofperoxyde 35 % ivm terrorismebestrijding?

Voor het hardsolderen met koper en borax had ik een Oxiweld autogeenapparaatje. Dit zette waterstofperoxide 35 % om in zuurstof en samen met propaangas kon ik dan hardsolderen. Nu is mijn kannetje H202 leeg en blijkt het te vanaf juni 2016 onmogelijk te zijn om als particulier dit nog te kopen. Blijkbaar is deze maatregel om te voorkomen dat terroristen en explosieven mee maken. Mijn vraag is dus;
Wat voor gevaarlijke dingen kun je er mee maken dat het nodig is om particulieren hun hobby er voor te ontnemen.
( uiteraard geen gedetailleerde uitleg die kwaadwillenden op ideeën kan brengen).

6 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dit houdt verband met de Wet Precursoren voor Explosieven. De wet moet voorkomen dat terroristen in reguliere winkels en groothandels hun grondstoffen voor explosieven bij elkaar scharrelen.
Met waterstofperoxide kun je explosieven maken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bijvoorbeeld TATP. Dit staat voor tri-aceton-tri-peroxide en wordt vaak gebruikt door zelfmoordcommando's. Het is in een handomdraai gemaakt en relatief goedkoop. Dat de stof extreem instabiel is en bij het minste of geringste ontploft, wordt op de koop toegenomen. Zo zijn er in Israël tal van Palestijnen in het zicht van de haven gestrand omdat hun bomgordel te vroeg tot ontploffing kwam. TATP staat daarom ook wel bekend als 'de Moeder van Satan'. De Godin der goden die volgens de overleveringen een kind baarde dat niet 'goed' bleek te zijn. De duivel, die in verschillende vermommingen de strijd aanging met zijn Moeder om haar troon.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Overigens is ook de andere stof, nodig voor TATP, aceton in de bouwmarkt niet meer te koop. Met als gevolg, dat bijvoorbeeld PU lijmresten niet meer fatsoenlijk te verwijderen zijn. Er wordt een niet bruikbare vervanger aangeboden.