Wat is een goede referentiemaat voor 1 (of 9) kilometer?

Ik wil voor kinderen inzichtelijk maken hoe hoog de Mount Everest is (9 km), maar ik kan geen goede referentiemaat vinden. Wel heb ik gevonden dat 1 km gelijk staat aan 3 rondjes om een voetbalveld, maar aangezien het dan wordt vergeleken met lopen, lijkt het me niet duidelijk. Stel dat je de top van de Mount Everest wil bereiken dan ben je door de vorm immers meer dan 9 km aan het lopen/klimmen.

Kan iemand me helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt het hoogteverschil aangeven met hoeveel keer je een bepaalde trap op moet lopen om een bepaalde hoogte te bereiken.

Daadwerkelijk refereren aan 1 (of 9) kilometer lijkt mij niet zo handig. Makkelijker is het te refereren aan een hoge toren. Misschien is er in (de buurt van) jouw woonplaats een hoge toren die bekend is bij de kinderen? Zo'n toren kan soms ook worden beklommen. Een paar voorbeelden. De Dom van Utrecht is 112 meter hoog. De Mount Everest is 8848 meter hoog. De Mount Everest is 8848/112 = 79 x zo hoog als de Dom van Utrecht. De Euromast in Rotterdam is 185 meter hoog. De Mount Everest is 8848 meter hoog. De Mount Everest is 8848/185 = 48 x zo hoog als de Euromast. Je kan de Mount Everest ook vergelijken met een windmolen. Die zijn overal in Nederland wel bekend. Een windmolen is zo'n 150 meter hoog. De Mount Everest is 59 x zo hoog als een windmolen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100