Wat is het verschil tussen patent en octrooi?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Geen. Patent is het Engelse woord voor octrooi.

Het beste antwoord

De woorden patent en octrooi worden in Nederland regelmatig door elkaar gebruikt. Dat kan ook, want in het Nederlands zijn het synoniemen.
Een octrooi of patent is een exclusief (uitsluitend) recht tot het industrieel maken of verkopen van een product of anderszins het exploiteren van een uitvinding.

In Nederland wordt in officiële stukken het woord octrooi toegepast, zoals de Rijksoctrooiwet. Het woord patent wordt ook in het Engels en Duits gebruikt.
Octrooihouders spreken wel eens hun bezorgdheid uit over het feit dat een bestaand 'patent' in de Verenigde Staten hun geoctrooieerde uitvinding mogelijk in de weg zou kunnen zitten. Onterecht, want een patent betreft niet altijd een 'utility patent'. Het blijkt soms te gaan om een 'design patent'. Uiterlijk lijken beide documenten op elkaar, maar ten aanzien van de beschermingsomvang zijn er grote verschillen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Etymologie octrooi
Ontleend aan Oudfrans octroy ‘toestemming, vergunning’, afleiding van octroyer ‘verlenen, toekennen’ .
Het werkwoord otroier is ontwikkeld uit middeleeuws Latijn auctorizare ‘goedkeuren, garanderen, machtigen’.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ nog een site met een leuke verklaring waarom zij 'patent' gebruiken
https://www.inaday.eu/nl/patent-aanvragen/octrooi-en-patent-wat-is-het-verschil