bestaan er nu kunstkieuwen?

Er bestond een experiment met een hok met doek ondergedompeld in een bak met water waar een konijn in ademde . Kan er i het jaar 2017 met kunstkieuwen geademd worden?

Toegevoegd na 33 minuten:
Het experiment staat in het boek met beroemde ontdekkingsreizigers op reis geheimen van de diepzee beschreven op blz 142 met een foto boek 1971 lekturama rotterdamd

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Ritsuka
6 jaar geleden
Heb je meer info over dit experiment?
Thecis
6 jaar geleden
@Ritsuka
Dit experiment is ook verfilmd, in de film The Abyss, waar een rat ondergedompeld wordt. Hieronder de scene uit The Abyss. Let op, kan schokkend overkomen:
https://www.youtube.com/watch?v=9MdlyM7w8PM Hier een artikel over Liquid Breathing:
http://gizmodo.com/can-humans-breathe-liquid-1156138301
Ritsuka
6 jaar geleden
Ik ken de film

Antwoorden (2)

Kunstkieuwen zijn een scam (tot nu toe). Ze bestaan dus niet (althans niet werkend, of bewezen zodat mensen onder water zouden kunnen ademen).

https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_gills_(human)

Helaas is dit een engels wiki. Vertaald staat er ongeveer het volgende:

Kunstkieuwen zijn een niet-bewezen concept apparaat die een mens in staat zou stellen om onder water te ademen door zuurstof uit het omliggende water op te nemen. Deze speculatieve technologie is niet bewezen in een controleerbaar experiment. Natuurlijke kieuwen werken omdat bijna alle dieren met kieuwen relatief veel minder zuurstof nodig hebben dan dieren van dezelfde grootte met longen.
6 jaar geleden
Nee, er bestaan geen kunstkieuwen.
Dat is ook helemaal niet nodig. Er zijn vloeistoffen die je kunt inademen, de zogenaamde FluoroCarbons.
De reden dat je die kunt inademen is dat de viscositeit (stroperigheid) heel erg laag is. Véél lager dan die van water.
Bovendien kan in FluoroCarbon zeer veel zuurstof oplossen. Wel 70 tot 300 keer zoveel als in water.
Door deze eigenschappen kun je zelfs bloed vervangen door FluoroCarbon.
Vissen kunnen overigens niet zwemmen in FluoroCarbon omdat die zo zwaar is dat ze er bovenop drijven.
Reddie