Dit wordt vooral gebruikt om te bewegen, maar ook om te kunnen denken, om voedsel te kunnen verwerken en om nieuwe energie op te wekken.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt.
Met daarbij een extra uitleg dat het bewegen van het lichaam vooral ook vanbinnen is. Al je spieren en organen hebben energie nodig om hun werk te kunnen. Bewegen is bijvoorbeeld ook je hart dat klopt.
Reddie
6 jaar geleden
90% van de energie wordt gebruikt om je lichaam op temperatuur te houden.
tinus1969
6 jaar geleden
@Reddie heb je een bron voor dat specifieke percentage?
WimNobel
6 jaar geleden
"en om nieuwe energie op te wekken." Hoezo deze toevoeging? Dat is dan toch geen verbriuiken? En waar wordt die nieuwe energie dan weer voor gebruikt? Toch ook om te bewegen, te denken, voedsel te verteren etc...?
Antoni
6 jaar geleden
Het lichaam moet toch voorkomen dat de energie opraakt? Anders is verder functioneren onmogelijk.
Zonder energie kan het lichaam niets.
Je loopt, denkt , doet van alles en zonder aanvoer van kolen (voedsel) kan die kachel (jouw lichaam) niet branden, niets doen.
Oh en als je niet genoeg eet, is er niet genoeg aanvoer om door te gaan om te blijven bewegen, lopen en van alles dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus eigenlijk voor opbouw en onderhoudt van je lichaam is er energie nodig.
's Nachts als je slaapt herstelt het lichaam zich in alle rust en als je dus slaapproblemen hebt, heeft je lichaam daar last van.

Toegevoegd na 7 minuten:
Stofwisseling in rust
De meeste energie die we innemen, wordt besteed aan de werking van ons lichaam in rust: voor onze hartslag, ademhaling en om onze lichaamstemperatuur rond de 37°C te houden. Zelfs als we slapen, verbruiken we energie. Dit noemen we de ruststofwisseling of basaal metabolisme.

Deze energiebehoefte in rust is voor iedereen anders en hangt af van onze lengte, gewicht, leeftijd en geslacht. Ook spieren verbruiken in rust meer energie dan vetweefsel.

Vertering
Het voedsel dat we eten wordt verteerd en omgezet in energie, maar ook voor het verteren zelf verbruikt ons lichaam energie.

http://www.datvoeltbeter.be/voeding-beweging/gezond-gewicht/energiebalans