Kan de Wormhole theorie voor tijdreizen werken voor een levend werken, in de verre toekomst van nu af?hoelang zou het duren tot het mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Wiki zegt hierover :
Alle bekende oplossingen van de ART die wormgaten toelaten, vereisen het bestaan van materie die een negatieve energiedichtheid heeft. Toch is het nog niet wiskundig bewezen dat dit een absolute vereiste is voor wormgaten, noch is het bewezen dat die speciale materie niet kan bestaan. En aangezien er nog geen theorie van de kwantumgravitatie bestaat, is het onmogelijk te zeggen of wormgaten mogelijk zijn of niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij het schatten van de kans dat tijdreizen ooit mogelijk wordt met technologie die nu niet bestaat, is het goed om te weten of het theoretisch dan ook mogelijk is om iets (mag informatie zijn) of iemand naar een tijd te sturen voordat die technologie voorhanden was.
Ik las eens dat het met wormgaten alleen zou kunnen tussen twee nog te bouwen "poorten". Dat wordt nog spannend, als 1 zo'n tijdmetrostation bouwen een halve eeuw duurt en een paar miljard mensjaren kost en een een kwart werelddeel vol apparatuur. En dan pas weten of het werkt, als de tweede ook klaar is. Als alles werkt zou dat meteen moeten blijken, want ze sturen vast wel een gelukstelegram terug. Toch?
Maar stel dat er niks komt. Wat zegt dat dan? Over een eeuw word misschien een foutje ontdekt, en hersteld. Dan komt die felicitatie pas over een eeuw, in het gunstigte geval. Maar alleen als het project doorgaat. En dan is zo'n foutje niet goed voor het draagvlak. Helemaal erg is het om die mogeljkheid pas te noemen als er geen contact met de toekomst tot stand komt. Er zullen vast mensen zijn die dan nog willen bijdragen, maar die worden dan als de nieuwe Jehova's Getuigen gezien, en moeten het doen met een paar honderd miljoen per jaar. Of per maand als de vooruitgang meevalt. En het gelukstelegram een eeuw later, zal met hoongelach ontvangen worden: "ja, mooi, zet maar naast de Ark van Noach of doe het in een van de 30 heilige gralen".
Thecis
6 jaar geleden
@Erna55
Kip Thorton heeft al uitgelegd dat dit mogelijk gaat zijn. In zijn uitleg over de film Interstellar geeft hij zelfs al aan dat deze materie op zeer kleine schaal in het laboratorium al gemaakt is!
(ik wist dat ook niet en moest echt 3 keer luisteren of ik het goed had gehoord). Echter, voordat het praktisch bruikaar is, zijn we al een heel end verder, maar we zijn aanzienlijk verder dan dat je denkt.
Thecis
6 jaar geleden
@Sanskelotje
Er zijn ook natuurlijke wormgaten. Het gaat er om dat we die kunnen stabiliseren. Wellicht moet je ook eens met Stephen Hawking praten. Hij heeft ooit een feestje gegeven voor tijdsreizigers. Alleen had hij dit natuurlijk pas een week later aan de pers verteld. Echter moest hij ook concluderen dat er niemand was langs geweest......

Antwoorden (1)

Op deze vraag is geen sluitend antwoord mogelijk. Tijdreizen is in theorie mogelijk (zie een recent artikel op Scientias), maar tot nog toe heeft niemand bedacht hoe dit in de praktijk gerealiseerd kan worden, en sommige wetenschapper sluiten het ook volledig uit. Kortom, zou dit in de toekomst mogelijk zijn? Misschien. Maar jij en ik zullen het niet meemaken, dat lijkt wel duidelijk.