In binas staat dat de afstand van de zon tot de aarde gelijk is aan 1,496 * 10^11 m, maar is dit dan inclusief de straal van de aarde en zon?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag is een beetje onzinnig. Als 2 moleculen 1 meter van elkaar vandaan liggen is dar dan met of zonder straal? Is evenzo onzinnig.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik zou denken dat doorgaans de conventie bij dergelijke tabellen van massamiddelpunt tot massamiddelpunt is. Dus dan zou dan inclusief de straal van Aarde en Zon zijn.
Reddie
7 jaar geleden
Voor welke berekening denk je de afstand in millimeters nodig te hebben?
Reddie
7 jaar geleden
@wimkees,
Afstand tot Zon 1,496×10^11 m
Aphelium 1,5210×10^11 m
Perihelium 1,4709×10^11 m
Variatie 0,0501×10^11 m
De variatie is vele malen groter dan de zonnediameter. Dus waar gaat het over.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+wimkees
+reddie

Het beste antwoord

De baan van de aarde om de zon is ietwat elliptisch.
Binas geeft de gemiddelde afstand vanuit de middelpunten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Uit bron :
Als de afstand tussen de twee objecten gegeven wordt moet je dus even goed opletten of hiermee de afstand tussen de middelpunten wordt bedoeld. Zo ja: dan kun je gewoon deze afstand als r gebruiken. De baanstralen die in BINAS tabl 31 staan zijn bijvoorbeeld allemaal afstanden tussen de middelpunten en deze kun je dus gewoon als r invullen.

Als in de vraag duidelijk wordt dat de gegevens afstand de afstand tussen de planeetoppervlakken is zul je inderdaad eerst de straal van beide bij de afstand moeten optellen.

Toegevoegd na 9 uur:
Na reactie van MrTomaat : voor de afstand tussen de oppervlakten zul je de straal van de planeten ( of zon) er van moeten aftrekken, niet optellen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+maar je moet de straal er aftrekken lijkt me. Daarnaast vallen die getallen weg in de significantie lijkt me. Je houdt na aftrek hetzelfde getal over denk ik.
Reddie
7 jaar geleden
@MrTomaat, voor sommige mensen telt elke millimeter kennelijk even zwaar ;-)