Kan het dat iemand met superdroge handen de 2 polen van een batterij aanraakt zonder stroom te voelen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.3K
Thecis
6 jaar geleden
Hoe droger, hoe hoger de weerstand.
Hoe hoger de weerstand, hoe kleiner de stroom is er loopt. Dus als je heel droge handen hebt, kan het inderdaad zijn dat diegene niet voelt. Misschien overbodige safety warning:
Ga het overigens niet met accu's proberen of diegene dan nog steeds niet voelt. Hoe groter de batterij hoe groter de klap / stroom is die je kan krijgen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Zal afhangen van de spanning op de batterij.

Het beste antwoord

Dat is zeker mogelijk.

Ik heb zelf normale handen: mijn huid is niet droog en niet vet. Ik kan heel gewoon de polen van een batterij aanraken zonder iets te voelen. Pas wanneer ik heel hard ga duwen voel ik enige prikkeling van de elektrische stroom.

Ik sta er dus niet van te kijken dat iemand met "superdroge" handen geen stroom voelt; dat lijkt mij juist normaal, ook als je geen "superdroge" handen hebt.

Cryofiel
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Als je heel hard gaat duwen voel je de druk. Niet de stroom. Bij een (gelijkspannings)batterij voel je hoogstens het moment van aanraking iets. Daarna niets. (Gelijk)stroom voel je niet.
Maar dan moet de spanning wel hoog genoeg zijn. Dan hebben we het dus niet over een "batterij".
Thecis
6 jaar geleden
Houd eens een minuut een 9 volt batterij op de jong (met de polen dan he). Zeker wel dat je dat voelt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
als je droog genoeg ben, kan je zelfs een fase draad vast pakken. En ik spreek uit ervaring :D En als ik mijn multimeter mag geloven, heb ik 'droog' zo'n hoge weerstand dat het voor mij nog veilig zou zijn, om zelfs de nul en de fase tegelijk vast te pakken. Maar dat probeer ik niet uit :D
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voltage is maar een deel van het verhaal, hoe nat de huid is, weegt ook enorm mee. Dit zorgt er namelijk voor dat de bescherming die de huid biedt verlaagt wordt.
Reddie
6 jaar geleden
@MrTomaat, een batterij van 12V doet niet veel meer dan een batterij van 9V.
Ik heb het zojuist gecontroleerd. Je voelt absoluut niets.

Andere antwoorden (2)

Ja, het kan (bijna) niet eens dat je dan wel iets voelt. Bij batterijen die je normaal gesproken tegenkomt dan. Bij accu's van 24 volt weet ik het niet, en bij 12V net niet helemaal zeker. Bij meer dan 40 zou ik voorzichtig worden. Helemaal als die handen droog zijn, maar net na een verbouwingsklus. Want dunnere huid is ook beter geleidend.
Ik moet de eerste die kan voelen of een penlite vol of leeg is, nog tegenkomen. En als dat gebeurt, mag 'ie het laten zien, anders geloof ik het niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Eens. Het 'voelen' van een stroom zal van de spanning en geleiding (weerstand) afhangen.
Thecis
6 jaar geleden
@sanskelotje
Vingertoppen zijn bijna het meest gevoelige deel van het lichaam. De pijn die je daarmee kan voelen ligt veel hoger dan in de rest van het lichaam. En zeer kleine stroompjes kan je wel degelijk voelen, zeker als je met 1 vinger beide polen aanraakt (wat zeker lukt met bijv een 9V blokbatterij. Deze batterijen zijn heeeeel normaal.
Wat betreft penlite's heb je wel gelijk, maar het antwoord is wat mij betreft zeer raar verpakt. Maar kijk ongelooflijk uit met wat je aangeeft wat betreft accu's. Ondanks dat het 12V is, kan je daar best een klap van krijgen!
Reddie
6 jaar geleden
@Thecis, ook als je met natte vingers de polen van een 9V batterij op 1mm naast elkaar op je vinger zet voel je nog niets. En dus ook niet bij een acu van 12V.
Thecis
6 jaar geleden
@Reddie
Dan mag jij bij mij een 12V accu komen vasthouden met natte vingers. Ik waag me er niet aan. En dat is wel hoe ik 9V batterijen test. Of op de tong, maar dat doe ik alleen als ik met mijn vingers het niet voel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Thecis: de vingertoppen zijn idd erg gevoelig, maar door de dikte van de huid daar, en dus hoge weerstand, valt er niet veel te voelen omdat er bijna geen stroom loopt (droge huid). Voelen van zwake stroompjes doe je met dunne huid, achterkant vingers. Dat laatste ook als veiligheidsmaatregel, stel dat je je vergismst en de stroom je hand dicht laat knijpen. 9 volt blokjes voel ik niet, maar met een beetje zweet misschien wel. Een geval apart, omdat de stroom die paar mm kan afleggen zonder door de dikte heen te hoeven. En dan net wat zenuw uitlopers raken. Maar de bottom line is bij mensen vaak, dat ze verschillen. Ik heb een jongen van 17 zonder een centje pijn bij een zeiltocht de brandnetels zien plukken voor de groep, en dat waren er veel, en gemene. Hij ving ook konijnen in het vrije veld, dt terzijde.
Thecis
6 jaar geleden
@sanskelotje
Ik gaf aan dat het met een vochtige vinger te voelen is. Zeker met bezwete vingertoppen omdat je dan een zoutoplossing gebruikt (en zoutoplossingen geleiden stroom nou eenmaal beter). En ja, het klopt dat je dan wrs een zenuwuiteinde meepakt. Dat is namelijk hoe het menselijk lichaam werkt. En ook ja, gevoeligheid bij mensen ligt inderdaad bij iedereen anders. Maar dan moet er niet gezegd worden dat het niet kan, maar dat diegene het niet kan. Ikzelf kan door velden met berenklauwen lopen zonder dat er wat aan de hand is. Wist tot jaren geleden ook niet dat dat bijzonder was... Dus er zijn tal van voorbeelden van uitzonderlijke dingen. Echter, de stroom voelen (zeker op de tong) van een 9V batterij is iets anders. Maar in ieder geval dank voor het feit dat je het met me eens bent (denk ik uit het verhaal te halen althans).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Thecis, er moeten natuurlijk geen ongelukken gebeuren door mijn antwoord, maar ik dacht dat de bewoordingen daarvoor voorzichtig genoeg waren.
In een chat of live gesprek zou ik meteen aan de vraagsteller gevraagd hebben: "hoezo, voel jij het dan wel met niet zo hele droge handen? Bij wat voor batterijen dan? Want de vraag suggereert dat wel. Hij/zij had er goed aan gedaan om dat erbij te zeggen. Bijv. "want ik voelde niks, en normaal altijd wel iets. Maar ik had heel droge handen" .
Ja, je eindconclusie klopt: eens.
Reddie
6 jaar geleden
@Thecis, een accu van 12V doet niet veel meer dan een batterij van 9V.
Ik heb het zojuist gecontroleerd. Je voelt absoluut niets.
Stroom voel je niet. Ook niet met natte handen.
Op het moment dat je een batterij (gelijkspanning) vastpakt, en ook als je hem loslaat krijg je een verandering in de ladingsverdeling in je lichaam. Die verandering voel je. Maar als je de batterij blijft vasthouden voel je niets meer.
Om dat vastpakken te voelen moet de spanning wel hoog genoeg zijn, Bijvoorbeeld honderden Volts. Dan heb je het dus niet meer over een gewone batterij.
Het effekt is goed voelbaar als je over een bepaald soort tapijt loopt en dan de deurkruk vastpakt. Of als je uit de auto stapt. Dan hebben we het over duizenden Volts.
Heel anders is het bij wisselspanning. Die gaat honderd keer per seconde aan en uit. (Het effekt van vastpakken en loslaten.) En dan maakt natte of droge handen dus wel iets uit. Maar ook dan moet de spanning hoog genoeg zijn. Bijvoorbeeld 230 Volt. Bij 6 Volt wisselspanning zul je nog steeds niets merken.
Reddie
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Pak eens een 9 volts batterijtje en raak met je tong (het equivalent van gevoelige, natte handen)eens beide polen tegelijk aan. Zeker weten dat je dat continu voelt !
Thecis
6 jaar geleden
@oze
dikke plus ++
Zo test ik ze altijd als ik het niet met mijn vingers voel. En die prikkeling voel je continu
Reddie
6 jaar geleden
De tong is geen huid.
De tong is gemaakt om elektrische signalen door te geven die normaliter door smaakstoffen worden opgewekt.
Thecis
6 jaar geleden
@reddie
Ik zei toch al dat ik dat alleen deed als ik het niet met mijn vingers kon voelen (dus meestal als ze wat leger zijn aangezien dan het effectieve voltage naar beneden gaat). Maar ik denk dat het oze ging om het feit dat je aangaf dat je de spanning van gelijkspanning niet voelde (alleen heel even in het begin en als je loslaat). En dat voel je dus wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@reddie, ik vind je antwoord op het gevaarljke af. Als het in de praktijk geprobeerd wordt, bijv. iemand laat een stroom van een ampere door zijn lichaam lopen, langzaam opvoerend van 1 milliampere, dus zonder veranderingen van enig belang, dan is die persoon dood voordat de 0,5 A bereikt is, of - als het niet door de romp gaat - is een arm of been tot stoofvlees geworden. Er klopt bijzonder weinig van, en ik vraag me af hoe je aan je informatie komt.
Gelijkspanning pas voelen bij honderd Volt? Hoe zorg je dan dat er geen stroom gaat lopen die - geheel volgens de wet van Ohm - de huid als eerste kookt en daarna verkoolt? OK, dan voel je niks, maar daarvoor wel hoor. Ik kan je verzekren, dat 50 volt uit batterijen, toegediend met metalen buizen (geschat contact-oppervlak 5 a 10 cm², n heel duidelijk gevoeld wordten. En bij niet meteen loslaten behoorlijk pijn kan doen. Met een contact-oppervlak van een A-5je voor beide polen, een minuut of vijf 60 of meer Volt aansluiten (40 D-cellen) valt onder vleesbereiding (40 Volt voor halve garen). Het vermogen van een dergelijk tosti-ijzer op batterijen is evenredig met het kwadraat van het voltage. Ik hoop dat ik nog een reactie te zien krijg, Dan ben ik gerustgesteld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/techniek/vraag/582712/veiliger-hoog-voltage-hoog-amperage#1654024 Hier heb ik met bronnen en berekeningen beargumenteerd dat je met 24v en natte omstandigheden al zou kunnen sterven. https://www.allaboutcircuits.com/textbook/direct-current/chpt-3/ohms-law-again/ Dan zal je ook wel wat voelen.
escape
6 jaar geleden
Er klopt werkelijk helemaal niets van dit antwoord. Het is juist de stroom die je voelt en niet de spanning. Dus klopt de rest van de tekst van Reddie ook niet. En inderdaad, wat er staat kan ook nog eens gevaarlijk zijn, als je denkt dat de aangegeven spanningen veilig zijn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_shock
Reddie
6 jaar geleden
@escape, @Sanskelotje, een accu van 12V doet niet veel meer dan een batterij van 9V.
Ik heb het zojuist gecontroleerd. Je voelt absoluut niets.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@escape: @Reddie: @Thecis: over dat wel of niet voelen van spanning (*) en/of stroom: daar kom je, zelfs met de juiste kennis, op totaal verschillende antwoorden, afhankelijk van hoe je 'voelen van (whatever, hierna X genoemd)' opvat. Normaal bedoelen mensen daarmee of je voelt of X er is, of niet. In deze vraag stond stond ook "als je ... aanraakt, (en nog verder gespecificeerd.", dus dan wordt het: kun je (als.. enz.) voelen of er stroom loopt. Aangenomen dat het niet om een lege batterij gaat, loopt er bij aanraken stroom, zelfs door dikke, droge huid, en voor mijn part eelt van een houthakker (weinig bij die bouwvakker, wet van Ohm)
Boven een bepaalde stroomsterkte is er verschil te voelen. Maar voel je dan stroom? De mens heeft daar geen receptoren voor, dus heel letterlijk kun je geen stroom voelen. Wel de gevolgen ervan. Dat is bij een dreun op de neus ook zo, op het niveau van de receptoren wordt geen klap gedetecteerd. Dat maken de hersenen ervan. En dat is bij vrijwel alles zo. Waarneming en interpretatie zijn één geheel. Knijp in een godverlaten uithoek van Siberië, in een blokhut met alleen een kachel, de bewoner in zijn grote teen aan met de kolentang, stiekem omgebouwd tot electrocuteertang (met pakweg 200 V gelijkspanning) voor slagers, en de uiteinden oranje gespoten, dan voelt die Siberiër hitte. En jij vlak daarna de reeds genoemde dreun op je neus En als jij die tang op jezelf test met een lager voltage, maar een beetje te hoog zodat het toch pijn doet, voel jij dan wel stroom? Nee, ook hitte. Letterlijk genomen. Om te merken (zonder weten vooraf) dat het iets anders is dan een hete tang, moet je niet in een teen knijpen, maar bijv. de polen met 2 handen aanraken. Dan voel je o.a. een boel spieren reageren, wat bij aanraken van gloeiend ijzer niet gebeurt. Dan interpreteer je het als stroomstoot, als je daarmee bekend bent. In normale taal voel je dan een stroomstoot. Reddie heeft in zoverre gelijk in die zin dat de sensaties (afgezien van warm worden) gevolg zijn van potentiaalverschillen. Veldsterktes die zenuwcellen fake-signalen laten geven. Maar "je voelt dan elektrische spanning" is een rare uitspraak. Dat gaat alleen zo voor iemand die dat weet, en daarom de sensaties zo interpreteert. Want nogmaals: waarneming en interpretatie zijn 1 geheel. Juist of onjuist interpreteren maakt daarbij niks uit.
Reddie
6 jaar geleden
@Sanskelotje, Je hebt het over ampères.
De weerstand tussen je twee handen is ongeveer 1.000.000 Ohm. Om dan een stroom van 1A te laten lopen heb je dan ca.een milljoen Volt nodig.
We hebben het bij deze vraag over batterijen. En dan hebben we het dus over microAmpères.
Ter vergelijking, een pacemaker geeft stroomstootjes van milliAmpères, en wel direct op de hartspier.
Je verhaal slaat dus niet op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1 miljoen ohm als ze droog zijn. De grap is juist dat je handen ook wel eens nat zijn door zweet bijvoorbeeld. Je moet dus niet uitgaan van de veiligste situatie maar van de onveiligste. Wondjes op de handen kunnen het getal nog meer naar beneden halen. 1A? Dat is al zwaar dodelijk, dan heb je het punt van voelen al ver bereikt. "0,5 – 5 mA Geeft een licht prikkelend gevoel, " Je trekt dus de getallen in het voordeel van jouw verhaal. Dat is prima voor de vraag immers in een gewoon geval zal je een stroombron tot 100 volt weinig tot niks doen. Probleem met dit antwoord is dat je met een 24v accu en natte handen, dus gevaarlijke dingen beweert. En dan de begin zin:
"Stroom voel je niet"? Stop je vingers maar in het stopcontact!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie:
Ik zie dat je mijn hele verhaal over "voel je stroom (resp. spanning)", en telt pijn/hitte voelen daarbij mee, negeert. En het was nog wel deels om te vertellen waarom jij daar wel een punt had. Theoretisch, en afhankelijk van wat je verstaat onder iets voelen (bijv. een dreun op je neus, of vervorming van die neus als gevolg van die dreun). Maar goed, de praktijk maar weer: Dat 2x de weerstand van een droge huid op 1 megaohm geschat wordt, vind ik geen aanbeveling om met droge vingers 2 polen waar 1000 volt gelijkspanning op staat aan te raken. Meestal is die weerstand veel lager (een factor 10 of meer) en die zakt ook nog snel als er merkbaar stroom gaat lopen. Bij 20.000 Ohm loop je al gevaar te overlijden, er gaat dan 50 milliampere door je lichaam (de weerstand binnen het lichaam is nog geen 1000 Ohm, dus bij die 20 KOhm te verwaarlozen).
Dan de pacemaker: die impulsen gaan niet door vingertoppen, en vziw. voelt de drager ze niet. Ik zie de relevantie niet zo. Over het verschil tussen gelijk- en wisselstromen, en die wel of niet voelen, al dan niet indirect (warm/heet worden, prikkeling van zenuw- en spiercellen, door een actiepotentiaal op te wekken) valt meer te zeggen dan: gelijkstroom niet en wisselstroom wel. Fysiotherapeuten gebruiken hoogfrequente wisselstroom om weefsel warmer te maken, zonder die actiepotentialen te veroorzaken. De frequentie is dan zo hoog, dat de rustpotentiaal zo ver zakt, de stroom alweer de andere kant op loopt (en het elektrisch veld dus ook omgedraaid is). Capaciteit wordt benut. Laag, vandaar die hoge frequentie. Om dezelfde reden moet je, ook al sta je op een halve meter porcelein, geen zend-antenne van een radar aanraken, zelfs niet met 1 vingertop. De vuistregel dat er pas gevaar is als de stroom je lichaam ook kan verlaten, gaat dan niet op: die gaat in en uit, elke keer heel weinig. Maar met 20 miljoen kleine beetjes per seconde loopt de schade snel op. En gelijkstroom door de punt van een tong, die je blijft voelen zolang die loopt is ook onmiskenbaar waar. Hoe dat komt weet ik niet, misschien wel electrolyse (zout of zuur proeven). Wat dan weer discutabel is als "stroom voelen".