Kan het dat iemand met superdroge handen de 2 polen van een batterij aanraakt zonder stroom te voelen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is zeker mogelijk. Ik heb zelf normale handen: mijn huid is niet droog en niet vet. Ik kan heel gewoon de polen van een batterij aanraken zonder iets te voelen. Pas wanneer ik heel hard ga duwen voel ik enige prikkeling van de elektrische stroom. Ik sta er dus niet van te kijken dat iemand met "superdroge" handen geen stroom voelt; dat lijkt mij juist normaal, ook als je geen "superdroge" handen hebt.  

Ja, het kan (bijna) niet eens dat je dan wel iets voelt. Bij batterijen die je normaal gesproken tegenkomt dan. Bij accu's van 24 volt weet ik het niet, en bij 12V net niet helemaal zeker. Bij meer dan 40 zou ik voorzichtig worden. Helemaal als die handen droog zijn, maar net na een verbouwingsklus. Want dunnere huid is ook beter geleidend. Ik moet de eerste die kan voelen of een penlite vol of leeg is, nog tegenkomen. En als dat gebeurt, mag 'ie het laten zien, anders geloof ik het niet.

Stroom voel je niet. Ook niet met natte handen. Op het moment dat je een batterij (gelijkspanning) vastpakt, en ook als je hem loslaat krijg je een verandering in de ladingsverdeling in je lichaam. Die verandering voel je. Maar als je de batterij blijft vasthouden voel je niets meer. Om dat vastpakken te voelen moet de spanning wel hoog genoeg zijn, Bijvoorbeeld honderden Volts. Dan heb je het dus niet meer over een gewone batterij. Het effekt is goed voelbaar als je over een bepaald soort tapijt loopt en dan de deurkruk vastpakt. Of als je uit de auto stapt. Dan hebben we het over duizenden Volts. Heel anders is het bij wisselspanning. Die gaat honderd keer per seconde aan en uit. (Het effekt van vastpakken en loslaten.) En dan maakt natte of droge handen dus wel iets uit. Maar ook dan moet de spanning hoog genoeg zijn. Bijvoorbeeld 230 Volt. Bij 6 Volt wisselspanning zul je nog steeds niets merken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100