Kan je asbest aantonen middels een test?

Is er een stof die reageert als het in aanraking komt met asbest?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Ja er is een test, maar die is niet aan te raden omdat toch de meesten in de gordijnen vliegen bij het zien van het resultaat, je kunt het namelijk in een gasbrander houden, en als het begint de gloeien en het verbrandt niet dan heb je te maken met asbest... maar wacht eens even, bij heel veel materialen heb je dat, en daarom is het ook een test die ik je niet wil aanraden, maar het bestaat wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is er een "betere" test, waarbij vrijwel alleen asbest wordt aangetoond?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.asbestherkenning.be/product/geen-categorie/asbest-analyse/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Real "na overmaking van €250"
Amicitia doet het voor een vijfde van de prijs.
Nee, er is geen test die je volledig zelf kunt doen. Omdat het bijna nergens mee reageert moeten de vezels bekeken worden. In professionele laboratoria worden de zes asbestsoorten (chrysotiel, crocidoliet, amosiet, tremoliet, anthophyliet en actinoliet) in asbestmateriaal op het oog onderscheiden door gebruik van een stereo- en polarisatiemicroscoop. Je kunt een monster nemen en opsturen naar een laboratorium en laten beoordelen voor ongeveer 40 tot 50 euro.

Als het asbest mogelijk heel fijn gemengd is in ander materiaal dan is een electronenmicroscoop nodig. De kosten dan zo'n analyse is ongeveer het driedubbele.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Prima antwoord. Plus.